Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Miljoona pakettia viikossa! Posti kuljettaa korona-ajan huimat pakettimäärät hiilineutraalisti

Mirka Ylä-Mattila

Posti on nostanut ympäristöä postimerkeillä jo vuodesta 1974 aiheena Itämeri. Muita teemoja ovat olleet esim. saasteeton kaupunkiliikenne, jäätiköiden sulaminen.

Oletko sinäkin tukeutunut verkkokauppaan koronan takia? Posti toimitti yli miljoona pakettia viikossa huhtikuun alussa. Pakettivolyymit ovat kuin jouluna. Ne ovat kasvaneet noin 50 prosenttia vuoden takaisesta. Verkkokauppa helpottaa arkea erityisesti nyt, kun ihmiset pysyvät kotioloissa – moni on vapaaehtoisessa tai pakollisessa karanteenissa. Toisaalta verkko-ostamisen suosioon liittyy myös ongelmallisuutta ympäristön kannalta. Juuri kulutus ja jatkuva kasvun tarve synnyttävät suurimmat hiilidioksidipäästöt.

Verkkokauppa luo päästöjä monella tavalla

Verkkotilausten vauhti tuskin hyytyy koronan jälkeen, kun ihmiset ovat yhä tottuneempia nettikauppaan. Kulutuksen valtava kasvu ja pienet Kiina-lähetykset ovat arkipäivää. Ympäristövastuuta mitataan hiilidioksidipäästöillä, joita verkkokauppa luo monessa vaiheessa. Jo itse netin käyttö, ehkäpä tuotteen googletus ja tilauksen naputtelu käyttää suurta määrää dataa ja laskentatehoa, johon tarvitaan energiaa. Sitten paketti kulkee mahdollisesti jopa toiselta puolelta maapalloa kotiovelle.

On tosiasia, että postin kuljetus ja logistiikka saastuttavat. Toki siitä voidaan lähtökohtaisesti olla montaa mieltä, kuinka tarpeellista ylipäätään on kuljetella pikku paketteja ympäri maailmaa. Kuluttajat päättävät – Posti palvelee. Onneksi ainakin Suomen Posti huomioi myös ympäristön.

Postilla on tärkeä rooli ympäristön kannalta

Postipaketit ovat Postille yhä tärkeämpää liiketoimintaa. On huojentava tietää, että logistiikassakin voidaan huomioida montaa asiaa ympäristön kannalta. Posti Group on jo vuodesta 2015 asti kompensoinut kotimaan pakettitoimituksista syntyvät päästöt. Ne ovat hiilineutraaleja Posti Green -kuljetuksia. Suomen posti oli vuonna 2011 maailman ensimmäinen posti, jolla on täysin hiilineutraali postinjakelu.

On huipputärkeää, että juuri kuljetuspalvelut kehittävät ekologisia palveluita. Kuljetuspäästöt ovat Suomessa noin 20 prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä. Suurin osa Postin hiilidioksidipäästöistä (yli 80 prosenttia) syntyy kuljetuksista ja autojen päästöistä, joten Postilla on merkittävä rooli ympäristöystävällisen ja energiatehokkaan kuljetustoiminnan kehittäjänä. Tavaran kuljetusten painopiste onkin koronan aikana siirtynyt jonkin verran yksityisautoilusta Postin kuljetuksiin. Posti on Suomen suurin posti- ja logistiikka-alan palveluyritys ja näin tärkeä suunnannäyttäjä kohti hiilivapaita palveluita.

Postitoiminnan kehittämistä ja kompensointia

Posti parantaa kuljetusten ympäristöystävällisyyttä tehokkaalla reittisuunnittelulla, korkealla käyttöasteella, kuljetusten yhdistelyllä ja ympäristön huomioivalla ajotapakoulutuksella. Pienet paketit, kuten kuuluisat Kiinan nyssäkät, toimitetaan postilaatikkoon tai -luukkuun muun postin mukana. Näin ei tarvita erillistä reittisuunnittelua.

Posti myös uudistaa jatkuvasti ajoneuvokalustoaan ja ottaa käyttöön aina uudempaa päästöjä vähentävää tekniikkaa. Sillä on käytössään ajoneuvoja, jotka käyttävät kotimaista biokaasua, sähköä ja etanolidieseliä (etanoli valmistetaan Suomessa suomalaisista jätteistä). Sähköautokokeilun Posti aloitti jo 1980-luvulla. Sillä on nykyään käytössään myös sähkörahtiskoottereita.

Posti tarjosi taannoin asiakkailleen myös mahdollisuuden kompensoida postin kuljetuksen aiheuttamat kulut ostamalla compensate-tarran, jolloin palvelu olisi ollut jopa hiilinegatiivinen. Yhteistyö on tällä hetkellä keskeytetty toistaiseksi Compensate-säätiön toiminnan tutkinnan takia. Toivottavasti kompensointiin saadaan Suomessa selkeyttä, jolloin Postikin voi jatkaa innovatiivista toimintaansa. Pelkkään kompensointiin ei ole silti hyvä tuudittautua. Kompensoinnin lisäksi on tärkeä kehittää omaa toimintaa vihreämmäksi.

Laaja noutopisteverkosto palvelee asiakkaita ja ympäristöä

Mitä lähemmäs paketti toimitetaan, sitä helpompi se on hakea vaikka pyörällä tai kauppaostosten yhteydessä. Postin noutopisteverkosto on jo nyt laaja, mutta koronakevät on tuonut joulusta tutut väliaikaiset noutopisteet. Myös pakettiautomaatteja pystytetään viikoittain lisää, mikä on jo osa normaalia Postin verkoston laajentumista. Automaatteja on nykyisin noin 2000, mikä ei meinaa varsinkaan nyt enää riittää. Postin tavoitteena on perustaa jopa 4000 pakettiautomaattia, jotta niitä olisi kaikkien asiakkaiden lähellä.

Posti on ollut pakettiautomaattien parissa uranuurtaja jopa koko Euroopan mittakaavassa: Posti testasi ensimmäisenä Suomessa ja Virossa pakettiautomaattia jo vuonna 2008 ja vakituiset ensimmäiset Smart Post -automaatit tulivat käyttöön vuonna 2011. Keski-Euroopassa ne ovat yhä harvinaisuuksia.

Pakettien lajittelua aurinkovoimalla

Suurin osa verkkokaupan paketeista kulkee Vantaan logistiikkakeskuksen läpi, jonka katolla on 1 920 aurinkopaneelia. Logistiikkakeskus avattiin vuonna 1999 vastauksena kasvavaan verkkokauppaan Internetin yleistyessä. Tällöin Postin kautta kulki vuodessa 28 miljoonaa pakettia, kun vuonna 2018 lukumäärä oli jo 44 miljoonaa. Tutustu logistiikkakeskuksen historiaan.

Paketit liikkuvat tiuhaan Postin logistiikkakeskuksessa Vantaalla.

Kestävän kehityksen Box

Posti avasi vuoden 2019 lopulla Helsingin keskustaan uudenlaisen verkkokauppaan keskittyvän tilan Boxin. Kestävä kehitys näkyy siellä monella tapaa. Asiakas voi sovittaa tuotteet paikan päällä, jolloin sopimattoman tuotteen voi palauttaa saman tien ilman lenkkiä kodin kautta. Siellä on myös tarjolla kävijöiden kierrätettäväksi jättämiä pakkausmateriaaleja sekä useita käyttökertoja kestäviä pakkauksia.

Postin Box kannustaa asiakkaita kierrättämään pakkauksia.

Postin vihreä ohjelma täytti 20 vuotta

Kestävä kehitys on siis osa Postin toimintaa ja se näkyy selkeästi Postin strategiassa. Postin ympäristöohjelman keskeisenä tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen alentaminen 30 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Lopulta Postin tavoite on olla nollapäästöinen vuonna 2030. Näin se osaltaan tukee Suomen tavoitetta hiilineutraaliudesta vuoteen 2035 mennessä. Posti on myös sitoutunut edistämään viittä YK:n kestävän kehityksen tavoitetta (ns. Agenda 2030). Postin vihreä ohjelma alkoi vuonna 1999 eli viime vuosi oli sen 20. juhlavuosi!

Kiinnostuitko Postin vastuullisuudesta? Lue Postin kattava vastuullisuusraportti.

Tee kestäviä valintoja verkossa

Box tarjoaa asiakkaille ympäristö-aiheisia tarroja.

Vaikka tilaatkin verkosta ja kasvatat näin omaa hiilijalanjälkeä, voit samalla tehdä vastuullisia valintoja, jotka kasvattavat vihreää kädenjälkeä (ekologinen hyvä). Voit miettiä tarkemmin mitä ja mistä tilaat sekä miten. Tärkeintä on ylipäätään harkita ostoksia ja pitää palautusprosentti alhaisena. Myös verkkokauppias voi vaikuttaa.

Lue lisää vastuullisesta verkkokaupasta Postin sivuilta.

Huomasitko Maan päivän viime viikolla?

Huhtikuussa nostetaan ympäristöasioita esiin monella tapaa. Esimerkiksi Maan päivää vietetään aina 22. huhtikuuta – jo vuodesta 1970 lähtien. Koronakriisi vie nyt mediahuomion, mutta maapallo on edelleen kriisissä ja Maan päivä pitäisikin olla joka päivä.

Postimuseo tutkii ja tallentaa verkkokaupan ja Postin ympäristöystävällisen toiminnan historiaa. Kestävä kehitys on tärkeää myös Postimuseolle ja otamme sen huomioon toiminnassamme koko ajan enemmän. Kaksi työntekijäämme, kirjoittaja mukaan lukien, osallistuvat parhaillaan Museoliiton Sanoista ekotekoihin – Museot ja kestävä kehitys -koulutukseen.

Trafiikki-museoiden verkkokauppa

Oletko jo tutustunut Trafiikki-museoiden verkkokauppaan? Sieltä löydät myös Postimuseon tuotteita, esimerkiksi kirjoja, postikortteja ja kierrätysmateriaalista Suomessa valmistettuja pussukoita leima-kuosilla.

Kirjoittaja ei ole tilannut koskaan Kiina-pakettia, suhtautuu edelleen vähän varauksella verkkokauppaan ja yrittää tehdä vastuullisia valintoja. Koronan aikana on tilannut verkosta ruokaa, kirjoja ja puuhalehtiä lapsille sekä vaatteita käytettyjen merkkivaatteiden nettikaupasta. Mikään korona-aikana tilattu paketti ei ole mahtunut Postin automaattiin, vaan on toimitettu lähimpään Postiin. Molemmat ovat tosin saman lähikaupan tiloissa, joten ne on haettu kauppareissun yhteydessä tai pyörälenkillä.

Mirka Ylä-Mattila Viestintäsuunnittelija
Aloittanut projektitutkijana Postimuseossa 2015 ja siirtynyt viestinnän pariin 2020. Tutkinut postikorttien, postimyynnin ja verkkokaupan historiaa sekä Postin vastuullisuutta. Innostunut siinä samalla vanhoista postikorteista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Takaisin ylös