Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Tietopaketti – Postin tunnukset

Kaikki tunnistavat Postin, vaikka sen tunnus onkin muuttunut useita kertoja historian saatossa. Tutustu Postin tunnuksien ja yritysilmeen historiaan tämän tietopaketin avulla.

1900-luvun alun postikonttorin saattoi tunnistaa kyltistä, johon oli maalattu yksi tai kaksi postitorvea. Tunnus oli ollut käytössä ainakin 1830-luvulta asti ja yleiseen käyttöön se tuli viimeistään maalaiskirjeenkannon alkaessa vuonna 1890. Tunnus otettiin käyttöön myös kirjelaatikoissa. Niissä symbolina oli torvien ohella usein kirjekuori. Ristikkäiset postitorvet koristivat myös ensimmäistä postille vuonna 1911 hankittua autoa. Kuvan postikilpi 1890-luvulta.
Postitorvi on Postin vanhimpia tunnuksia

Postilaitoksen rooli tiedonvälittäjänä ja hallinnon tukena oli ollut tärkeä jo 1600-luvulta alkaen.  Kun Suomi itsenäistyi vuonna 1917, postilaitoksen asema kansallisena toimijana korostui entisestään. Postitorvi oli vanha, jo 1600-luvulla  käytössä ollut Postin symboli. Lue lisää postitorven historiasta klikkaamalla tästä.

Uusi tunnus näkyi lähes kaikessa posti- ja lennätinlaitoksen omaisuudessa: virka-asujen kokardeissa ja napeissa, postilinja-autoissa, kuljetuskalustossa ja uusittujen kirjelaatikoiden kyljissä. Viralliseksi tunnus tuli vasta vuonna 1947. Posti katsoi, että yhdenmukainen symboli kiinnitti ihmisten huomion ja lisäsi esimerkiksi tiedottamisen vaikuttavuutta.
Salamakimppu kuvasti uuden ajan alkua

Postin tunnus uudistui vuonna 1928. Postilaitos oli yhdistynyt vuotta aiemmin lennätinlaitoksen kanssa. Koska uudella Posti- ja lennätinlaitoksella oli kaksi päätoimintoa, postitorvi sai yläpuolelleen lennätintä kuvaavan salamakimpun. Postikonttorit käyttivät kuitenkin edelleen omia tunnuksiaan.

Vuoden 1956 liikekilpi yleistyi toimipaikkojen emali- ja valokilvissä koko maassa. Kilvet tosin erosivat toisistaan sen mukaan, millaisia palveluita toimipaikka tarjosi. Pelkästään Postin palveluita tarjoavien toimipaikkojen kilvissä oli vain postitorvi tunnuksena. Toimipaikan nimi, myöhemmin postinumero ja nimi, esiintyivät vaakunakilven yhteydessä erillisillä nimikylteillä.
Vaakunamallinen liikemerkki

Posti- ja lennätinhallituksen järjestelyosasto suunnitteli uuden vaakunamallisen liikemerkin 1950-luvulla. Esteettisten ja painoteknisten syiden vuoksi uudeksi tunnukseksi muodostui postitorvi ja kaksi ristikkäistä salamaa heraldisella ruusulla. Vaakunamallinen liikemerkki tuli käyttöön vuonna 1956 ja se oli käytössä 1980-luvulle asti.

Dusan Jovanovicin suunnitteleman tunnuksen keskeisenä elementtinä oli historiallinen postitorvi. Sen keskipisteenä oli optinen säde, joka kuvasi televiestinnän valokaapeleissa kulkevaa viestinviejää. Juhlavuoden tunnus oli käytössä kaikessa viestinnässä marraskuusta 1987 seuraavan vuoden loppuun. Juhlavuoden tunnus ei kuitenkaan korvannut virallista vaakunakilpeä.
Moderni postitorvitunnus syntyi kilpailun tuloksena

Posti- ja telelaitos juhli 350-vuotista taivaltaan 1988. Vuotta aikaisemmin se järjesti kilpailun juhlatunnuksen suunnittelusta. Juhlatunnuksella oli tarkoitus kuvata Posti-Teleä nykyaikaisena tietoliikenteen palveluyrityksenä. Dusan Jovanovicin suunnitteleman voittajatunnuksen postitorvi oli tyylitelty uudenaikaista postipalvelua ja liikettä kuvaava kuvio.

Postin yritysilme linjattiin tammikuussa 1990. Posti määritteli konkreettisen ohjeiston liikemerkin, logotyypin, värin ja typografian käyttöön. Uuteen ilmeeseen kuului kaikki mahdollinen kirjelomakkeista ja -kuorista julisteisiin, pakkauksista liikkuvaan kalustoon sekä postitoimipaikkojen julkisivusta sisustukseen, valokilpiä unohtamatta.
Juhlavuoden tunnus virallistetaan

Juhlavuoden moderni ilme oli menestys. Posti- ja telelaitoksen kollegio vahvisti uuden yritystunnuksen 350-vuotisjuhlaistunnossaan 1988. Uusi liikemerkki pohjautui juhlavuoden tunnukseen, johon oli tehty vain pieniä graafisia muutoksia. Uusi liikemerkki tuli käyttöön vuoden 1989 alusta.

Uusi ilme alkoi näkyä postilaisten asuissa, Postin toimipisteissä, kirjelaatikoissa, ajoneuvoissa ja postilaukuissa sekä erilaisissa markkinointimateriaaleissa vuoden 1996 mittaan. Postilaisen saattoi tunnistaa myös matkapuhelimesta.
Vuoden 1995 raikas ilme

Postin liikemerkki muuttui vuoden 1995 alusta raikkaammaksi. Kevennetyssä logossa postitorvi oli suorakaiteen päällä. Postin nimi sai logossa suuremman painoarvon. Muutoksella pyrittiin kehittämään Postin yrityskuvaa kilpailun kiristyessä ja viestinvälityksen kokonaismarkkinoiden muuttuessa. Posti ja telepalvelut oli erotettu toisistaan, joten Posti tunnettiin jatkossa Postina.

Aiemmista tunnuksista poiketen vuoden 2002 logo oli muokkautuva. Nimen ulkopuolella olevan toisen pisteen oli mahdollista vaihtaa paikkaa, kokoa ja sisältää esimerkiksi valokuvan tai liikkuvaa kuvaa.
Pisteet korvasivat postitorven 2002

Postia pitkään symboloinut postitorvi jäi historiaan maaliskuussa 2002. Postin kansainvälistyminen ja logistiikkatoiminnan kasvu tarvitsivat uuden logon, jossa postitorvea ei enää kuvattu. Uudessa pistelogossa Posti viesti perustehtävästään eli tavoittamisesta ja yhdistämisestä sekä liikkeestä ja toiminnasta. Sitä symboloitiin logolla, jossa oli uusia muotoja, ratkaisuja ja uusia ulottuvuuksia.

Posti piti nimeä it-maailmaan viittaavana, lyhyenä ja ytimekkäänä. Uudistus vahvisti brändiä, selkeytti konsernia ja antoi postille paremman kilpailuasetelman. Alun perin Itellaksi oli kutsuttu Postin informaatiologistiikan ryhmää. Posti muuttui kuluttajabrändiksi ja Itella oli yritysten palvelija.
Yrityspalvelulle oma logo: Combifragt

Kesäkuussa 2007 Suomen Posti Oyj muutti nimensä Itella Oyj:ksi ja koko konserni Itellaksi. Nimenmuutosta perusteltiin kansainvälistymisellä. Vuotta aikaisemmin Posti oli tehnyt historiansa suurimman yrityskaupan ja ostanut tanskalaisen Combifagt -logistiikkayrityksen. Postin toiminnasta jo yli puolet oli muuta kuin perinteistä postinkuljettamista.

Uuden ilmeen inspiraation lähteenä olivat logistiikan palvelut ja paketit. Keskeistä ilmeessä on Posti-teksti, jonka I-kirjaimen pisteen muodostaa rusetiksi sidottu nauha. I-kirjain itsessään kuvastaa pakettia. Vauhtia symboloiva viiva logossa kuvaa, miten Posti sujuvoittaa asiakkaiden arkea tehden palvelun helpoksi ja nopeaksi. Uusi ilme sitoo yhteen Postin pitkän historian ja uudenlaiset palvelut.
Nykyään Postin logossa on paketti

Vuonna 2015 Posti palasi vanhaan nimeensä ja uudisti tunnuksensa liiketoimintaympäristöä paremmin vastaavaksi. Kohderyhmätutkimuksen mukaan kuluttajista ja yrittäjistä yli 80 prosenttia piti Posti-nimeä Itellaa sopivampana nimenä yritykselle. Tutkimuksista saatujen tulosten perusteella suomalaiset kokivat Postiin vahvaa tunne- ja luottamussidettä. Posti-nimi palasi logoon ja yritysnimeksi.

Takaisin ylös