Tietopaketti – Postin tunnukset
Kaikki tunnistavat Postin, vaikka sen tunnus onkin muuttunut useita kertoja historian saatossa. Tutustu Postin tunnuksien ja yritysilmeen historiaan tämän tietopaketin avulla.
Kaikki tunnistavat Postin, vaikka sen tunnus onkin muuttunut useita kertoja historian saatossa. Tutustu Postin tunnuksien ja yritysilmeen historiaan tämän tietopaketin avulla.
Postilaitoksen rooli tiedonvälittäjänä ja hallinnon tukena oli ollut tärkeä jo 1600-luvulta alkaen. Kun Suomi itsenäistyi vuonna 1917, postilaitoksen asema kansallisena toimijana korostui entisestään. Postitorvi oli vanha, jo 1600-luvulla käytössä ollut Postin symboli. Lue lisää postitorven historiasta klikkaamalla tästä.
Postin tunnus uudistui vuonna 1928. Postilaitos oli yhdistynyt vuotta aiemmin lennätinlaitoksen kanssa. Koska uudella Posti- ja lennätinlaitoksella oli kaksi päätoimintoa, postitorvi sai yläpuolelleen lennätintä kuvaavan salamakimpun. Postikonttorit käyttivät kuitenkin edelleen omia tunnuksiaan.
Posti- ja lennätinhallituksen järjestelyosasto suunnitteli uuden vaakunamallisen liikemerkin 1950-luvulla. Esteettisten ja painoteknisten syiden vuoksi uudeksi tunnukseksi muodostui postitorvi ja kaksi ristikkäistä salamaa heraldisella ruusulla. Vaakunamallinen liikemerkki tuli käyttöön vuonna 1956 ja se oli käytössä 1980-luvulle asti.
Posti- ja telelaitos juhli 350-vuotista taivaltaan 1988. Vuotta aikaisemmin se järjesti kilpailun juhlatunnuksen suunnittelusta. Juhlatunnuksella oli tarkoitus kuvata Posti-Teleä nykyaikaisena tietoliikenteen palveluyrityksenä. Dusan Jovanovicin suunnitteleman voittajatunnuksen postitorvi oli tyylitelty uudenaikaista postipalvelua ja liikettä kuvaava kuvio.
Juhlavuoden moderni ilme oli menestys. Posti- ja telelaitoksen kollegio vahvisti uuden yritystunnuksen 350-vuotisjuhlaistunnossaan 1988. Uusi liikemerkki pohjautui juhlavuoden tunnukseen, johon oli tehty vain pieniä graafisia muutoksia. Uusi liikemerkki tuli käyttöön vuoden 1989 alusta.
Postin liikemerkki muuttui vuoden 1995 alusta raikkaammaksi. Kevennetyssä logossa postitorvi oli suorakaiteen päällä. Postin nimi sai logossa suuremman painoarvon. Muutoksella pyrittiin kehittämään Postin yrityskuvaa kilpailun kiristyessä ja viestinvälityksen kokonaismarkkinoiden muuttuessa. Posti ja telepalvelut oli erotettu toisistaan, joten Posti tunnettiin jatkossa Postina.
Postia pitkään symboloinut postitorvi jäi historiaan maaliskuussa 2002. Postin kansainvälistyminen ja logistiikkatoiminnan kasvu tarvitsivat uuden logon, jossa postitorvea ei enää kuvattu. Uudessa pistelogossa Posti viesti perustehtävästään eli tavoittamisesta ja yhdistämisestä sekä liikkeestä ja toiminnasta. Sitä symboloitiin logolla, jossa oli uusia muotoja, ratkaisuja ja uusia ulottuvuuksia.
Kesäkuussa 2007 Suomen Posti Oyj muutti nimensä Itella Oyj:ksi ja koko konserni Itellaksi. Nimenmuutosta perusteltiin kansainvälistymisellä. Vuotta aikaisemmin Posti oli tehnyt historiansa suurimman yrityskaupan ja ostanut tanskalaisen Combifagt -logistiikkayrityksen. Postin toiminnasta jo yli puolet oli muuta kuin perinteistä postinkuljettamista.
Vuonna 2015 Posti palasi vanhaan nimeensä ja uudisti tunnuksensa liiketoimintaympäristöä paremmin vastaavaksi. Kohderyhmätutkimuksen mukaan kuluttajista ja yrittäjistä yli 80 prosenttia piti Posti-nimeä Itellaa sopivampana nimenä yritykselle. Tutkimuksista saatujen tulosten perusteella suomalaiset kokivat Postiin vahvaa tunne- ja luottamussidettä. Posti-nimi palasi logoon ja yritysnimeksi.