Tietopaketti – Postitorvi
Postitorvi on kaikkien tuntema tunnus. Tiedätkö miksi? Lue ja tutustu postitorven historiaan!
Postitorvi on kaikkien tuntema tunnus. Tiedätkö miksi? Lue ja tutustu postitorven historiaan!
Säännöllinen postitoiminta alkoi Suomessa 1638. Posti kulki etappimatkoina postitalosta toiseen. Postirenki töräytti torveen saapumisensa merkiksi jo matkan päästä talosta. Näin seuraavan talon renki tiesi valmistautua omaan etappiinsa ja postin nopeaan vaihtoon.
Ennen postinkantajia torvea olivat käyttäneet ratsastavat sanansaattajat ja muut ammattiryhmät. Keski-Euroopassa torvia käyttivät muun muassa paimenet ja metsästäjät sekä leipurit ja teurastajakisällit, jotka töräyttivät torveen ilmoittaakseen uunituoreista leivonnaisista tai saapumisestaan paikkakunnalle teurastamaan karjaa.
Ruotsin kuningaskunnassa postitorven käyttö oikeutti vapautukseen tietulleista ja joen ylittämiseen liittyvistä maksuista. Torven törähdys oli merkkinä kaupunkien porttien avaamiselle öisin. Postinkantaja saattoi käyttää Postitorvea myös eksyttyään tieltä tai polulta. Postitorven puhallus sai lähikylän koirat haukkumaan, jolloin postinkantaja pystyi paikallistamaan itsensä.
Ruotsin ensimmäisessä postiasetuksessa postinkuljettajan varusteisiin määrättiin kuuluvaksi postitorvi. Postitorvi ja virkamerkki piti saada kruunulta, mutta määräyksiä noudatettiin huonosti. Niinpä monet postitalonpojat ympäri Suomea joutuivat anomaan torvia ja merkkejä, kun muut kulkijat eivät antaneet tarpeellista kunnioitusta ilman niitä.
Kun torvet kehittyivät, niillä pystyi soittamaan myös erilaisia signaaleja. Kuningas Kaarle XII määräsi helmikuussa 1718 postille kuusi erilaista signaalia. Signaaleihin julkaistiin myös painetut nuotit. Tapa jolla torvea soitettiin riippui siitä, millaista postia postinkantaja kuljetti.
Kun Suomi sai autonomian vuonna 1809, se sai samalla oman postihallinnon. Uusissa virkamerkeissä kruunu ja postitorvea soittava ratsastaja korvattiin Venäjän kaksipäisellä kotkalla. Postitorvi oli edelleen mukana tunnuksessa.
1800-luvun lopulla postitorvea ei enää tarvittu, kun uudet kuljetusvälineet, junat ja höyrylaivat, vähenisivät merkinannon tarvetta. Postinkannon ammatillistuessa torvelle ei ollut enää käyttöä. Postitorvi päätyi postikonttoreiden mainoskilpiin. Kyltit kiinnitettiin postikonttoreiden ulkoseiniin ja ne olivat yleensä tummapohjaisia: sinisen eri sävyistä ruskeaan. Yhtenäistä ilmettä ei ollut, sillä kylttejä taiteili monenlainen joukko käsityöläisiä.
Aikojen saatossa postitorvesta on kehkeytynyt oleellinen osa Postin julkikuvaa. Mielleyhtymä Postin ja torven välillä oli niin vahva, että torvi pysyi Postin tunnuksessa vuoteen 2002 saakka. Todellisuudessa torviin ei ollut töräytelty yli sataan vuoteen.