Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Selkokieliset neuroystävälliset ohjeet

Postimuseo

Postimuseo tutkii ja tallentaa postin ja viestinnän historiaa.
Postissa on kuljetettu viestejä ja tavaroita.
Tätä on tapahtunut 1600-luvulta tähän päivään.

 

Postimuseon sijainti

Postimuseo on museokeskus Vapriikissa.
Vapriikkia kutsutaan myös Vapriikiksi.

Vapriikki on Tampereella.
Se on Tammerkosken rannalla.
Osoite on: Alaverstaanraitti 5, Tampere.

 

Rakennus

Vapriikki on vanha tehdasrakennus.
Rakennus on suuri.
Sen vanhimmat osat ovat 1800-luvulta.

 

Vilkkain ja rauhallisin päivä

Lauantai on yleensä vilkkain päivä.
Tiistai on yleensä rauhallinen päivä.

 

Postimuseon näyttelyt

Postimuseon näyttelyt ovat Vapriikin 1. ja 2. kerroksessa.

  • kerros 1: Postia ja bittejä -näyttely
  • kerros 2: kohtaamispaikka Kupla.

 

Postia ja bittejä -näyttely

Postia ja bittejä -näyttely kertoo viestinnästä Suomessa.
Se kertoo, miten ihmiset ovat viestineet ennen ja nyt.
Viestit ovat olleet tekstiä, ääntä ja kuvia.
Nykyään viestit ovat myös digitaalisia.

Näyttely kertoo Postin tarinan.
Posti on kuljettanut ihmisille viestejä ja paketteja.
Näyttelyssä näkee, että viestien kuljettaminen on vaatinut paljon.

Näyttely kertoo myös puhelimen ja internetin kehityksestä.
Ne auttavat ihmisiä pitämään yhteyttä.

 

Kohtaamispaikka Kupla

Kohtaamispaikka Kupla on avoin tila kaikille.
Sitä kutsutaan myös Kuplaksi.
Kupla on kaikille avoin tila.

Kuplassa voit levätä.
Voit ladata puhelimen.

Kuplassa on pelejä, kirjoja ja keskustelukortteja.
Voit käyttää niitä vapaasti.

Kuplassa on pieniä näyttelyitä.
Voit tutustua myös esillä olevaan näyttelyyn.

Kuplaan pääset Vapriikin toisesta kerroksesta tai Postia ja bittejä -näyttelystä.

Vapriikin piha ja sisäänkäynti

Piha voi tuntua epätasaiselta.
Siinä on nupukiviä.

Vapriikin pihassa on pyöräparkki.
Jos tulet pyörällä, voit jättää pyöräsi siihen.

Auton pysäköinti ei maksa mitään.
Käy hakemassa pysäköintiluvan infosta.
Pihassa on myös liikuntaesteisien pysäköintipaikkoja.
Pihassa on sähköautojen latauspisteitä.
Sisäänkäynti on yksi.
Siinä on portaat ja luiska.

 

Vapriikin aula

Aulassa on:

  • vaatesäilytys
  • WC-tilat
  • info
  • museokauppa

Aula voi olla meluisa ja vilkas.
Siellä voi olla paljon ihmisiä.

 

Info

Infosta saat lipun.
Voit maksaa lipun:

  • käteisellä
  • kortilla
  • Museokortilla
  • puhelimella

Infosta saat kartan.
Infon henkilökunta auttaa sinua.

 

Vaatesäilytys

Vaatesäilytys on ilmainen.
Se on itsepalvelu.

Jätä sinne:

  •  takki
  • laukku
  • reppu
  • eväät
  • juomapullo

Vaatesäilytyksessä on naulakko ja lukollisia säilytyslokeroita.
Naulakko on vartioimaton.
Lokerikot lukittuvat ja avautuvat koodilla.
Valitset itse koodin lokeroon.
Muista koodi ja lokerikon numero.
Ota kuva lokerikon numerosta.

Jos laukku ei mahdu lokerikkoon, voit jättää sen Infoon.

 

Lainattavat apuvälineet

Voit lainata vierailusi ajaksi pyörätuolin, rollaattorin tai lastenrattaat.
Saatavilla on myös taittotuoleja.
Kysy tarkemmin henkilökunnalta.

 

WC-tilat

WC-tilat ovat aulassa.
Ne löytyvät naulakon takaa.
Siellä on erikseen WC:t miehille ja naisille.

Esteetön ja sukupuoleton WC on erikseen merkitty.
Se on infon vieressä.

Lisää WC-tiloja on näyttelyn lähellä.

Museokeskuksessa on WC-tiloja myös muissa paikoissa.

 

Portaaton kulku Posteja ja bittejä -näyttelyyn

Jos et voi kulkea portaissa, voit käyttää tasohissiä.
Tasohissi on infotiskin vieressä.
Se on museoravintola Valssin puolella.
Tilaa hissi painamalla painiketta.
Painike muuttuu vihreäksi.

Hissin ovi aukeaa hitaasti.
Odota rauhassa, että ovi aukeaa.
Älä koske oveen.
Ovi avautuu itse.

Pidä painiketta painettuna hissimatkan ajan.
Hissi vie sinut Valssin kohdalle.
Myös yläkerran ovi avautuu hitaasti.

Hissin jälkeen kulje kahvilan läpi museokaupan taakse.
Käytävä alkaa museokaupan takaa oikealle.
Käytävän päässä on Postia ja bittejä -näyttely.

 

Porraskulku Postia ja bittejä -näyttelyyn

Pääset Postia ja bittejä -näyttelyyn portaikon kautta.
Portaikko löytyy museokaupan vierestä.

Mene portaat.
Jatka suoraan käytävän päähän.
Käytävän päässä on Postia ja bittejä -näyttely.

 

Museossa

Älä koske esineisiin.

Älä käytä salamaa.
Salama voi vahingoittaa esineitä.
Voit ottaa kuvia ilman salamaa.
Ilman salamaa kuvaaminen on mukavampaa myös muille.
Saat jakaa kuvia läheisillesi ja sosiaalisessa mediassa.
Kysy lupa, jos kuvaat ihmisiä.
Näin kaikilla on hyvä ja turvallinen olla.

Älä tuo ruokaa tai juomaa näyttelyyn.
Voit jättää ne säilytykseen.

 

Opastuksella

Opastuksella tutustut näyttelyyn oppaan kanssa.
Opas kertoo näyttelystä, esineistä ja niiden tarinoista.

Opastus sisältyy pääsylipun hintaan.
Opastus kestää noin yhden tunnin.
Opastukset alkavat Vapriikin aulasta.
Opastuksille on omat aikansa.
Kysy opastuksista infosta.

Joskus opastettu kierros on varattu tietylle ryhmälle.
Anna silloin ryhmälle opastusrauha.

 

Postimuseo on turvallinen tila

Postimuseo on turvallinen paikka kaikille.
Kaikki saavat tutustua näyttelyyn omalla tavallaan.

Postimuseossa:

  • kohtelemme kaikkia hyvin
  • kuuntelemme
  • emme kiusaa
  • opimme uutta

 

Lepo

Postia ja bittejä -näyttelyssä on lepopaikka.
Lepopaikka löytyy näyttelyn keskeltä, portaikon alta.
Kuplassa on useita lepopaikkoja.
Kuplassa on myös rauhallisia paikkoja.

 

Lue lisää yleiskielellä

Sanakartta Vapriikin pihasta Postimuseoon

Saapuminen Vapriikkiin on kuvailtu Sanakartta Vapriikin pihasta Postimuseoon -sivulla.
Siellä voit lukea sanakartan.
Sanakartta kuvailee reitin Vapriikin pihasta Postia ja bittejä -näyttelyyn.
Se kertoo, mitä eri paikoissa on.
Sivulla on myös kuvia.

Siirry Sanakartta Vapriikin Pihasta Postimuseoon -sivulle.

Postia ja bittejä -näyttelyn sanakartta

Postia ja bittejä -näyttelystä on oma sanakartta.
Sanakartta kertoo, mitä näyttelyssä on ja missä asiat ovat.
Sivulla on myös kuvia.

Siirry Postia ja bittejä -näyttelyn sanakartta -sivulle.

Saapuminen Vapriikin verkkosivuilla

Saat lisää tietoa saapumisesta Vapriikin verkkosivulta.

Siirry Vapriikin Saapuminen-verkkosivulle (Linkki vie Vapriikin sivuille).

Liput ja maksaminen Vapriikin verkkosivuilla

Tarkemmat tiedot pääsymaksuista ja maksutavoista löydät Vapriikin verkkosivuilta.

Siirry Vapriikin Aukioloajat ja pääsymaksut -verkkosivuille (Linkki vie Vapriikin sivuille).

Postimuseon näyttelyt

Kaikki Postimuseon näyttelyt löydät Näyttelyt-sivultamme.

Siirry Näyttelyt-sivuillemme.

Postimuseon tapahtumat ja opastukset

Tietoa tapahtumista ja opastuksista löydät Tapahtumat-sivultamme.

Siirry Tapahtumat-sivuillemme.

Posteja ja bittejä -näyttely

Lisätietoa Postia ja bittejä -näyttelystä löydät näyttelyn omalta sivulta.

Siirry Postia ja bittejä-näyttely-sivuillemme.

Postimuseon turvallisemman tilan periaatteet

Postimuseon turvallisemman tilan periaatteet on kerrottu tarkemmin
Turvallisemman tilan periaatteet -sivullamme.

Siirry Turvalisemman tilan periaatteet -sivullemme.

Takaisin ylös