Ystävien joulu. Vapaaehtoiset mukana Postimuseon kokoelmatyössä

2. kerros
Erilaisia jouluisia postikortteja lajitelmana pöydällä.

Ystävien joulu -näyttely esittelee kokoelmien parissa yhdessä vapaaehtoisten kanssa tehtävää museotyötä. Syksyn 2023 aikana postikorttityöpajoihin osallistuneet valitsivat käsittelemästään aineistosta noin sata joulu- ja uudenvuodenkorttia eri aikakausilta.

Vapaaehtoistyö on tärkeä osa museon toimintaa. Se täydentää kokoelmatyötä, ei korvaa sitä. Vapaaehtoisten avulla on voitu ottaa käsiteltäväksi kokoelmanosia, jotka ovat aiemmin odottaneet luettelointia. Postikorttikokoelma on tästä hyvä esimerkki: työpajoissa tehdyn korttien numeroinnin myötä kortti ja sen digitoitu kopio on helppo yhdistää toisiinsa, ja kortti löytää helpommin takaisin oikealle paikalleen käytön jälkeen. Kokoelma pystyy järjestyksessä ja on helpommin tutkittavissa.

Vanhin kortti on vuodelta 1902. Kokoelmasta on löytynyt pajailun ansiosta kiinnostavia kohteita, kuten Wivi Lönnille ja Santeri Alkiolle osoitettuja kortteja. Korttien luettelointi ja julkaisu Finna.fi-palvelussa on päässyt alkuun valikoitujen korttien myötä.

Vapaaehtoiset ovat mukana myös muussa museon toiminnassa, kuten tapahtumissa ja toimivat näyttelyiden vertaisihmettelijöinä. Suurin osa vapaaehtoisista on Postimuseon ystävät ry:n jäseniä.

Postimuseon ystävät ry on perustettu 1997, ja sen tarkoitus on tukea museon toimintaa, lisätä Postimuseon tunnettuutta, edistää toimialan harrastajien välistä yhteistyötä ja syventää postihistorian tuntemusta.

Kortit Finna.fi-palvelussa

Voit tutkia digitoituja kortteja Finna.fi-palvelussa.

Joulukortteja Vapriikin Museojuttu-podcastissa

Museojuttu-podcastissa on vieraana rakastettu kuvittaja Virpi Pekkala. Joulukorteista ja niiden historiasta keskustelemassa kortteja tutkinut Mirka Ylä-Mattila ja näyttelypäällikkö Suvi Jalli Postimuseolta. Millaista on korttien suunnittelu? Miten joulukorttiperinne alkoi ja mitä kummallisia aiheita korteissa on ollut?

Katso kuvia

Postikortti jossa on mustatakkinen joulupukki kävelemässä poispäin ja jonka takana lapset keräävät pukin säkin reiästä putoavia tavaroita. Joulukortti lähetetty 24.12.1911. Kuva: Postimuseo
Possut vetävät rekeä, joka on täynnä joulutähtikukkia. Vierellä tonttu. Jenny Nyströmin taiteilema kortti. Lähetetty 23.12.1925. Postimuseo.
Joulupukki menossa portista sisään. Lähetetty 28.12.1946. Postimuseo.
Orava kuusenoksalla syö marjoja. Lähetetty 10.12.1990. Postimuseo.
Possut vetävät rekeä, joka on täynnä joulutähtikukkia. Vierellä tonttu.
Joulupukki menossa portista sisään.
Orava kuusenoksalla syö marjoja.