Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Sanomalehden aikajana

Sanomalehden aikajana

1645

Ruotsin ensimmäinen sanomalehti, Ordinarie Post-Tijdender. Nykyään Post- och Inrikes Tidningar on maailman vanhin päivittäin ilmestyvä sanomalehti.

Kokkolan raatihuone Kokkolan raatihuone. Kuva: Museovirasto, Historian kuvakokoelma
1691

Kokkolan pormestari ja raatimiehet tilasivat ruotsalaisen Post-Tijdender-sanomalehden. Tämä on varhaisin tieto sanomalehtien tilaamisesta Suomeen.

Kuva: Kansalliskirjasto
1771

Ensimmäinen Suomessa painettu ja julkaistu sanomalehti, Tidningar Ufgifne Af et Sälskap i Åbo, eli lyhyemmin Åbo Tidningar alkoi ilmestyä.

Postikuorma Urjalan Huhdin postitalon edustalla, kärryssä paketteja, postipusseja sekä pohjalla sanomalehtinippuja. Henkilökunta kurkistamassa ikkunasta. Sanomalehtiä postikärryissä. Kuva: Postimuseo.
1775

Ensimmäinen suomenkielinen sanomalehti, Suomenkieliset Tieto-Sanomat, alkoi ilmestyä. Tilaajien vähyyden vuoksi lehti lopetti 1776

Turun Wiikko-Sanomat w. 1821, toinen wuosikerta. Kuva: Jyväskylän yliopiston tiedemuseo
1820

Turun Wiikko-Sanomat alkoi ilmestyä. Jo heti alussa tilaajia oli 2000, mikä oli kaksi kertaa niin paljon kuin muilla lehdillä yhteensä.

sisällön kuvaus: Sotasensuurin henkilöitä ryhmäkuvassa Sotasensuurin henkilöt. Kuva: F. Suomela, Postimuseo.
1829

Sensuuriasetus. Painotuotteita, myös sanomalehtiä, sensuroitiin ennakkoon. Lehtiä takavarikoitiin. Ulkomaisia lehtiä jopa maahantuontikieltoon.

sisällön kuvaus: C. L. Engelin suunnittelema Eckerön posti- ja tullitalo, valmistui 1828 Eckerön posti- ja tullitalo. Kuva: Postimuseo
1830

Eurooppalaiset sanomalehdet tärkeitä maailman tapahtumien välittäjiä Suomessa. Tuonti Suomeen Ahvenanmaan kautta Tukholmasta ja Pietarista.

sisällön kuvaus: Postilaiva Express Hangon edustalla. Postilaiva Express. Kuva: Postimuseo
1836

Postin ja lehtien kuljetus höyrylaivoilla Ahvenanmeren yli sulan veden aikaan alkoi. Se täydensi postitalonpoikien hoitamaa kuljetusjärjestelmää.

Kuopion tuomiokirkko Kuopion kirkko. Kuva: Kuopion kulttuurihistoriallinen museo
1844

Maamiehen ystävä -sanomalehti alkoi ilmestyä Kuopiossa. Lehden ensimmäinen toimittaja oli J. V. Snellman.

fyysinen kuvaus: paperi kellastunut, teksti mustalla Suometar on suorakaiteenmallinen pystysuuntainen kahden lehden / neljän sivun sanomalehti. Otsikko isolla Suometar. / N:o 1. Helsingissä 12:tenä päiwänä Tammi-kuuta 1847. Teksti painettu fraktuura kirjaintyypillä. Aiheotsikot: etusivulla; Suomettaren kosiat (kosijat), runo Kantelettaresta. Sisäaukeamalla; Alku-lause. Tutkistelemuksia Suomalaisten esi-isistä ja niiden asumapaikoista. Satu. Takasivun lopussa toimittajan ja pränttääjän (painajan) U. M. Gröndahl'in teksti Wiikko-lehden tarkoituksesta. Lupa painamiseen annettu: O. (?) Rein. Lehden reunat ovat rikkoontuneet, keskikohdalla taite leikkaantunut auki, muutama pienempi halkeama. Kuva: Mikkelin kaupungin museot
1847

Suomalaisuusaatetta korostanut Suometar alkoi ilmestyä Helsingissä.

sisällön kuvaus: Kotkan postimiehet kannolle lähdössä, taustalla Kotkan posti- ja lennätinkonttorin ensimmäinen auto. Kuva otettu Kirkkokatu 20 pihalla. Vas. Henry Kahri, Voitto Vehkakoski, Veikko Hyvönen, Gunnar Blomqvist, Tammi, Konsta Reingoldt, kuljettaja Vanhala (?), Toivo Itkonen, matkustaja (?), Toivo Kuusio, Juho "pappa" Salmi, Alfred Reingoldt. Postinkantajia sanomalehtinippuineen. Kuva: Postimuseo
1850

Krimin sota (1853–1856) kasvatti kiinnostusta uutisiin. Lehtien tilausmäärät kaksinkertaistuivat.

Musta-valkoisessa kuvassa mies pitkässä takissa ja hatussa sekä ison olkalaukun kanssa talon portaiden edessä. Postinkantaja laukkuineen. Kuva: Postimuseo.
1858

Posti aloitti sanomalehtien ja kirjeiden kotiinkannon kaupungeissa maksua vastaan. Tilaaja saattoi noutaa lehden myös postikonttorista.

Postilaukku 1800-luvun lopulta. Kuva: Jaakko Savolainen, Postimuseo.
1860

Posti alkoi periä sanomalehtien kuljetusmaksun lisäksi palkkiota lehtitilausten välittämisestä. Uudistus nosti sanomalehtien tilaushintoja.

Postinvaihtoa asemalla. Kuva: Postimuseo.
1862

Postin ja sanomalehtien kuljetus rautateitse alkoi, kun Suomen ensimmäinen ratayhteys Helsingin ja Hämeenlinnan välillä avautui.

Kuva: Postimuseo.
1864

Hufvudstadsbladet alkoi ilmestyä Helsingissä ja siirtyi ensimmäisenä sanomalehtenä kotiinkantoon.

sisällön kuvaus: Kuolemajärvi, Seivästö. Entinen kansakoulurakennus muutettiin 1914 postitoimipaikaksi. Postitoimisto Kuolemajärvellä, rakennus oli entinen kansakoulu. Kuva: Taavetti Mannonen, Postimuseo.
1866

Kansakouluasetus. Suomeen alettiin perustaa kuntien ylläpitämiä kansakouluiksi nimitettyjä perusopetusta tarjoavia oppilaitoksia.

YK:n lukutaidon postimerkki. Postimerkeillä juhlistettiin kansainvälistä lukutaidon päivää vuonna 2020. Kuva: Postimuseo.
1880

Suomen tilastollisen vuosikirjan mukaan jo yli 97 % suomalaisista oli auttavasti lukutaitoisia.

sisällön kuvaus: Sisäkuva Lahden postikonttorista. Istumassa vas. Tuulikki Wind (myöh. Tenho), Aura Reuter, Lempi Selin, Liina Himmi. Seisomassa Emmy Hjelman, vt. konttorinhoitaja Oskar Räsänen, neiti Korjonen, Anni Järvelä. Lahden postikonttori 1900-luvun alussa. Kuva: Berglundin Valokuvaamo, Postimuseo.
1881

Uusi postijärjestys. Lehteä ei ollut enää pakko tilata lähimmästä postikonttorista, vaan sen saattoi tilata myös suoraan julkaisijalta.

8 -sivuinen sanomalehti, Aamulehti n:o 194 - 1929, 48 vuosikerta. Perjantaina heinäkuun 19. päivänä 1929. Tiedot konttorin ja toimituksen aukioloista. Etusivulla on kuva paavista vierailemassa Italian kuninkaan hovissa ja vasemmassa alareunassa kuva maapaossa olevasta Afganistanin entisestä kuninkaasta ja hänen perheestänsä. Päivän pääuutisena on Diplomaattiset suhteet Kiinan ja Neuvostoliiton välillä ovat lopullisesti katkenneet. Takasivulla on pääasiassa ilmoituksia. Aamulehden etusivu vuonna 1929. Kuva: Ilomantsin Museosäätiö
1881

Aamulehti alkoi ilmestyä Tampereella.

sisällön kuvaus: Postin Helsingin Sanomien jakaja polkupyörineen. Postinjakaja polkupyöränsä kanssa. Kuva: Postimuseo.
1889

Päivälehti alkoi ilmestyä Helsingissä. Se lakkautettiin poliittisista syistä vuonna 1904, mutta perustettiin heti uudelleen nimellä Helsingin Sanomat.

sisällön kuvaus: Multian postinkuljettaja Kalle Mäkelä 1920-luvulla. Maalaiskirjeenkantaja ja hevoskärryt. Kuva: Postimuseo.
1890

Maalaiskirjeenkantojärjestelmä. Kirjeenkantajat kuljettivat sanomalehdet tilaajille kotiin myös maaseudulla.

sisällön kuvaus: kuvassa Suomen pääpostitirehtööri Pietari Jamalainen. Postimanifestia kuvaava juliste. Kuva: Museovirasto
1890

Postimanifesti. Suomen postilaitos yhdistettiin Venäjän postilaitokseen ja Venäjän sisäministeriön alaisuuteen. Yhtenäistämistoimien alku.

Aikakausi lehtipino. Mustavalkoinen kuva. Alkp. värillinen Kuva: Posti Group Oyj
1891

Posti välitti yli yhdeksän miljoonaa sanoma- ja aikakauslehtinumeroa koko maassa.

kirjoitus: Kenraali Nikolai Bobrikoff., kuvan alapuolella. Kuva: pysty Kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov. Kuva: Museovirasto
1899

Ensimmäinen sortokausi. Kenraalikuvernööri Nikolai Bobrikov lakkautti 12 sanomalehteä vuonna 1901.

Lehtikimppupinojen edessä neljä sotilaspukuun pukeutunutta miestä laittamassa lehtikimppuja kärryyn, jossa on posti- ja telelaitoksen logo, mustavalkoisessa kuvassa. Sanomalehtipinoja Postimiesliiton lakon aikaan vuonna 1955. Kuva: Postimuseo.
1899

Sanomalehtien tilausmaksut muuttuivat. Julkaisija sai lähettää lehdet alennetulla maksulla ristisiteenä, eli nippuun pakattuna, tilaajan osoitteeseen.

Helsingin postikonttori. Lehtinippupino Pääpostitalon takapihalla. Sanomalehtipinoja Pääpostitalon seinustalla. Kuva: Postimuseo.
1900

Posti välitti 21,9 miljoonaa sanomalehti- ja aikakauslehtinumeroa. Uusia lehtiä perustettiin, myös olemassa olevat lehdet ilmestyivät useammin.

Turun sanomat. Pienoismalli ja lehti. Turun Sanomat. Pienoismalli ja lehti. Kuva: Turun museokeskus
1905

Turun Sanomat alkoi ilmestyä.

sisällön kuvaus: Postiljooni Arvid Rinne tuomassa odotettuja "rakkausbreivejä". Postia jaetaan 1900-luvun alussa. Kuva: Postimuseo.
1906

Postinkantajat järjestäytyivät, Suomen Postiljooniyhdistys perustettiin. Postinkantajien työviikko oli yhä seitsemänpäiväinen.

Mustavalkoisessa kuvassa puisen rakennuksen edessä kolme ihmistä polkupyöriä pitäen pystyssä. Polkupyörien edessä on valtavat lehtikimput ja takana isoissa nahkalaukuista pursuavat postit. Talon seinässä on kyltti Postisäästöpankki. Maalaiskirjeenkantajat kannolle lähdössä. Kuva: Postimuseo.
1907

Posti välitti 56 miljoonaa sanoma- ja aikakauslehtinumeroa. Postinkantajien määrä ei kasvanut samassa suhteessa kuin lehtien määrä. Työ oli raskasta.

sisällön kuvaus: Häkkilavakon kuormausta trukin avulla. Postia lastataan kuorma-autoon. Kuva: Postimuseo.
1912

Sanomalehtien osuus kaikista postilähetyksistä oli 55 prosenttia.

sisällön kuvaus: Sanomalehtipostin käsittelyä, nippujen siirtoa postilinja-autoon. Postinippujen siirtoa postilinja-autoon. Kuva: Postimuseo.
1914

Maailmansota lisäsi uutisnälkää ja kasvatti lehtien tilausmäärän 120 miljoonaan. Ulkomaisten lehtien saatavuus huononi. Posti kulki Tornion kautta.

fyysinen kuvaus: Lakissa on sininen verkapäällys. Reuna on mustaa samettia ja lippa mustaa kiiltonahkaa. Lakin edessä on pyöreä kulta-musta kokardi. Postinkantajan virkalakki 1900-luvun alusta. Kuva: Postimuseo.
1918

Sisällissota vaikeutti ja hidasti postinkulkua ja monet rautatieyhteydet katkesivat. Postin virkamiehiä erotettiin ja he lakkoilivat.

fyysinen kuvaus: Mustavalkoinen valokuvapostikortti, jossa kuvattuna tuhoutunut Verkatehtaan tehdasrakennus. Sisällissodan tuhoja Tampereella, postikortti. Kuva: Postimuseo.
1918

Sisällissodan jälkeen kiellettiin vallankumouksellisiksi katsottujen lehtien välittäminen esimerkiksi Ruotsista ja Yhdysvalloista.

sisällön kuvaus: Sanomalehtien sunnuntaijakelua, lehteä jonotetaan. Asiakkaita postikonttorissa. Kuva: Postimuseo.
1918

Postin sunnuntaikanto päättyi. Sanomalehdet huolehtivat jakelustaan paikallisesti.

Postia jaetaan linja-autosta. Kuva: Postimuseo.
1920

Postilinja-autoliikenne alkoi eri puolilla Suomea. Erityisesti Lapissa kesäaikaan postin kulku nopeutui ja lehdet saatiin tilaajille nopeammin.

Mustavalkoisessa kuvassa nainen ja lapsi portailla ulko-ovi auki lukevat sanomalehteä, auringonvalo osuu oveen, pöydällä on kirjoja ja lehtiä. Kuva: Teuvo Mäkinen, Vapriikin kuva-arkisto.
1921

Oppivelvollisuuslaki. Oppivelvollisuus koski 7–13-vuotiaita. Kansakoulun oppimäärän omaksuminen tuli pakolliseksi kaikille.

sisällön kuvaus: Sanomalehtipostikonttorissa on sanomalehtinippuja pinoittain kärryissä ja seinustoilla odottamassa siirtoa. Kolme työntekijää työskentelemässä. Kuvan takana on tekstinä: "Sanomalehtipostikonttoriin kertyy valtaisat sanomalehtimäärät." Sanomalehtipostikonttori toimi Pääpostitalossa. Kuva: Postimuseo.
1926

Postin sanomalehtipostikonttori aloitti Helsingissä. Se postitti pääkaupungin lehdet ja pääosan ulkomailta saapuneista lehdistä muualle Suomeen.

sisällön kuvaus: Sanomalehtipostin lastausta Seutulan lentokentällä. Postia lastataan lentokoneeseen. Kuva: Postimuseo.
1930

Liikenneyhteydet ulkomaille nopeutuivat, kun sanomalehtiä alettiin kuljettaa lentopostissa väleillä Helsinki-Turku-Tukholma ja Helsinki-Tallinna.

sisällön kuvaus: Vuoden 1921 Rovaniemi - Sodankylä -linjan Benz postiauto, johon on vaihdettu ilmarenkaat. Autonkuljettaja F. Oiharinen (Fredrik Oikarainen ?) ja postiljooni Paavo Lähde. Postiauto 1900-luvun alusta. Kuva: Postimuseo.
1939

Toinen maailmansota alkoi. Puolustusvoimien kenttäposti perustettiin. Kenttäposti toimitti kirjeiden lisäksi sanomalehtiä rintamalle.

Postityöntekijöitä 1950-luvulla. Kuva: Postimuseo.
1939

Talvisodan aikana paljon naisia postinkantajina. Polttoaineiden säännöstely vaikeutti postin kuljetusta maanteillä.

Maalaiskirjeenkantajia polkupyörineen. Kuva: Postimuseo.
1941

Talvisodan jälkeen lakkautettu kenttäposti aloitti uudelleen kesällä 1941. Jatkosodan lopulla Helsingissä jo 95 % postinkantajista naisia.

sisällön kuvaus: Kenttäpostia, ulkokuva kenttopostikonttorista, oikealla kuorma-autoja. Kenttäpostikonttori toisen maailmansodan aikaan. Kuva: Postimuseo.
1942

Posti kuljetti lehtiä lähes 299 miljoonaa. Sanomalehtipostikonttori postitti näistä yli 56 %. Paperipulan vuoksi lehtien sivumäärä supistui.

sisällön kuvaus: Urjalan postinkantajat Impi Laurila ja Helmi Syrjänen tuovat postia junalta. Postia kuljetetaan kärryillä. Kuva: Postimuseo.
1944

Lapin sota vaikeutti postin jakelua Pohjois-Suomessa. Liikenneyhteyksiä oli poikki, ja autoja oli sodan jäljiltä käytettävissä vain vähän.

sisällön kuvaus: Rengastöitä Vuotsossa, Rovaniemi-Petsamo -linjan postilinja-autoa huollotaan. Postilinja-autoa huolletaan Lapissa. Kuva: Postimuseo.
1945

Rengaspula vaikeutti postin jakelua. Paperipula vaikeutti sanomalehdistön kasvua.

sisällön kuvaus: Seinäjoen vanhan postitalon pihan ruuhkaa. Sanomalehtinippuja kärryn päällä, vasemmalla ylhäällä näkyy postipusseja. Ruuhkaa Seinäjoen postitalolla. Kuva: Postimuseo.
1947

Uusi sanomalehtiohjesääntö. Sanomalehtien tilausjärjestelmä uudistettiin.

sisällön kuvaus: Helsingin olympialaiset. Kisaportti Käpylän kisakylässä. Eri maiden lippuja, urheilijoita ja lapsia portin edessä ja aidan takana ihmisiä. Helsingin olympialaiset järjestettiin 19.7.-3.8.1952. Käpylän kisakylä Helsingin olympialaisten aikaan 1952. Kuva: Postimuseo.
1952

Sanoma- ja aikakauslehdet eroteltiin postin tilastoissa toisistaan. Sanomalehtien osuus 488 miljoonasta lehdestä oli 351,4 miljoonaa eli noin 72 %.

Postilentokone. Kuva: Postimuseo.
1955

Postin kuljetusten pääpaino siirtyi rautateiltä autoille. Lentokuljetusten määrä kasvoi myös Suomen sisäisessä liikenteessä.

Mustavalkoisessa kuvassa jakelija on laittamassa sanomalehteä puussa olevaan postilaatikkoon, ympärillä hajanaisesti erilaisia postilaatikoita useiden eri tolppien päässä metsän reunassa, talo puiden takana. Kuva: Postimuseo.
1955

Postilaatikot alkoivat yleistyä ja nopeutti jakelua. Aiemmin sanomalehdet oli jaettu suoraan vastaanottajan ovelle. Kimppukuljetukset kehittyivät.

sisällön kuvaus: Varhaiskantoa Seinäjoella. Sanomalehtien varhaisjakelua. Kuva: Postimuseo.
1955

Sanomalehtien varhaisjakelu alkoi. Sanomalehdet alkoivat kehittää omia jakeluverkostojaan. Varhaisjakelua alkoivat hoitaa osapäivätoimiset jakajat.

sisällön kuvaus: Postilinja-autoja ja ihmisiä Helsingin pääpostitalon edessä. Ruuhkaa yleislakon aikaan Helsingin Pääpostitalon edessä. Kuva: Postimuseo.
1956

Kolmiviikkoisen yleislakon aikana sanomalehdet eivät ilmestyneet eikä niitä jaettu. Lehdet välittivät tietoa monisteilla, joita jakoivat itse.

Posti siirtyi yhteen jakelu kertaan per päivä. Varhaisjakelua. Kuva: Posti Group Oyj
1960

Posti siirtyi yhteen päiväjakelukertaan. Sanomalehtien siirtyminen varhaisjakeluun vähensi jaettavan postin määrää.

Virkapuvussa oleva postinkuljettaja laittaa sanomalehden postilaatikkoon. Kuva: Postimuseo.
1970

Sanomalehdet perustivat yhteisiä varhaisjakeluorganisaatioita hillitsemään jakelukustannuksia.

Kaavio, jossa jyrkkä suunta alas noin 300 kappaleesta per yli 15-vuotias lähes 50 kappaleeseen vuodessa per yli 15-vuotias vuodesta 1990 vuoteen 2020. Sanomalehtien kokonaiskysyntää kuvaava taulukko vuosilta 1990-2020. Kuva: Postimuseo.
1992

Lama. Sanomalehtien levikki supistui ja mediatulot laskivat.

Naispostinjakaja keskiharmaassa työasussa, jossa Perusasun muodostivat suorat housut ja pusakka sekä sininen pikeeneuloksinen trikoopaita, vieressä harmaa jakelukärry. Postinkantajan työasu vuodelta 1988. Kuva: Postimuseo.
1993

Valtion postille maksama kuljetustuki loppui.

Varhaisjakaja työssä. Kuva: Posti Group Oyj.
1996

Valtion sanomalehdille maksama jakelutuki poistui asteittain vuoteen 1996 mennessä.

Iäkäs nainen lukee sanomalehteä pöydällä, taustalla hella, puuhella ja kahvinkeitin sekä mikro. Sanomalehteä luetaan Alajärvellä. Kuva: Yksityiskokoelma.
2000

Suomessa ilmestyi 204 sanomalehteä. Tilattuja lehtiä jaettiin 758 miljoonaa kappaletta. 80 % jaettiin varhaisjakelussa ja 20 % päiväjakelussa.

Postijakaja ottamassa sanomalehtinippua rivistä, takana postiauto ovi auki. Varhaisjakaja lastaa sanomalehtinippuja autoon. Kuva: Posti Group Oyj.
2001

Suomessa oli 15 sanomalehtien varhaisjakelupalveluja tarjoavaa yritystä, joista Posti oli suurin noin 41 % osuudella.

sisällön kuvaus: Postin työntekijä näyttää jaettavan piirin 254 karttaa sähköisestä jakokirjasta. Karttaan on merkitty jaettavat osoitteet. Jakokirja näyttää, mihin osoitteeseen/rappuun/asuntoon lehtiä jaetaan. Välissä voi olla mukana ajo-ohjeita jakokohteeseen tai muita jakelua helpottavia neuvoja esimerkiksi vaikeakulkuisella reitillä. Eri lehdet on jakokirjassa eroteltu alkukirjaimilla ja värikoodeilla. Jakajan jakoalueella 254 jakokirjassa oli kahdeksan sivua eli jaettavat osoitteet oli niputettu kahdeksaan ryhmään eli moduuliin. Yksi ryhmä jaetaan kerrallaan eli sen verran otetaan lehtiä mukaan. Jakaja ei voi itse muuttaa ryhmiä, vaan muutosehdotukset on tehtävä esimiehelle. Postilla työskentelee jakokirjan korjaaja, joka päivittää muutokset jakokirjaan. Piirin vakituisen jakajan vastuulla on ilmoittaa esimerkiksi huomautukset ja ajo-ohjeet. Alma Manun aikana oli oma työntekijä, joka kulki jakoreittejä ja päivitti jakokirjan sen perusteella. Sähköinen jakokirja. Kuva: Postimuseo.
2002

Ensimmäiset sähköiset jakokirjat kehitettiin varhaisjakajien työvälineiksi.

Postinkantaja kantamassa hymyillen laatikkoa, jossa on postia. Kuva: Posti Group Oyj.
2003

Jaettavien sanomalehtien ja muun postin määrä väheni. Posti teki kokeiluja perus- ja varhaisjakelun yhdistämiseksi.

Postia jaetaan sähkömopolla Helsingissä. Kuva: Posti Group Oyj.
2010

Postipalveluita koskeva lainsäädäntö vapautui. Uusia jakeluyhtiöitä, jotka alkoivat jakaa myös kirjepostia.

Liukuhihnalla lehtinippuja. Sanomalehtinippuja Sanoma Manu Oy:n painossa Tampereella. Kuva: Postimuseo.
2011

Varhaisjakelu kärsi työvoimapulasta. Ulkomaalaistaustaisten jakajien määrä kasvoi. Jaettavien sanomalehtien määrä väheni vuosittain 4–8 %.

Ihminen tietokoneen ääressä katsomassa digitaalista sanomalehteä kasvomaskissa. Digitaalisen sanomalehden lukua. Kuva: Postimuseo.
2014

Jaettujen sanomalehtien määrä supistui 13 %. Yhä useampi tilaaja siirtyi lukemaan uutiset digitaalisesti tai lopetti tilauksen kokonaan.

sisällön kuvaus: Sanomalehden varhaisjakelua Järvenpäässä: Lehtinippujen siirtoa jakeluautoon. Varhaisjakaja työssään. Kuva: Postimuseo.
2020

Alma Manu -jakeluyhtiön sanomalehtien varhaisjakelu siirtyi Postille Satakunnassa ja Pirkanmaalla. Korona nopeutti paperipostin määrän laskua.

Kuva: Postimuseo.
2020

Posti aloitti päiväpostin jakamisen yhdessä varhaisjakelun kanssa neljällä paikkakunnalla Pirkanmaalla ja Satakunnassa.

Lippalakki, jonka lakkiosa koostuu kuudesta yhteenommellusta kaistaleesta. Niitä yhdistää keskellä ylhäällä metallinen "nappi", joka on verhoiltu tummansinisellä. Jokaisessa kaistaleessa on pieni ilmareikä, jonka reunat on vahvistettu tummansinisellä langalla. Lippaosa on tummansininen, alapuolelta kirkkaanvihreä. Kaksi etummaista lakin kaistaletta on sisäpuolelta vahvistettu valkoisella kovikekankaalla. Takana on vihreä muovinen säätöhihna. Sisäreunassa on pehmeämpi kaistale, joka on toisesta reunastaan kiinni. Sisäreunassa on kiinni valkoinen merkki, jossa punaisten kehysten sisällä etupuolella on punaisen laakeriseppeleen sisässä kirjaimet K ja B. Seppeleen alla punaisella teksti since 1955. Merkin takapuolella on punaisella teksti KB-TUOTE OY / PUH (90) 478 822. Alempana pienemmällä GENTLE HAND WASH ONLY. Metsäteollisuusyhtiö UPM-Kymmene Oyj valmistaa sanomalehtipaperia. Kuva: Lusto Suomen Metsämuseo.
2020

UPM lakkautti Jämsän Kaipolan paperitehtaan. Tehtaan sulkemisen myötä sanomalehtipaperin valmistaminen Suomessa on katkolla.

Kahvimuki, sanomalehti ja tabletti, jossa digisanomalehti avoinna. Kuva: Postimuseo.
2030

Viimeinen paperinen sanomalehti jaetaan Suomessa?

Takaisin ylös