Tampereelle ainutlaatuinen museokokoelmien säilyttämisen keskittymä

22.05.2018

Postimuseon ja Työväenmuseo Werstaan yhteisen kokoelmahallin rakennushanke on käynnistynyt Ruskossa. Postimuseosäätiön ja Työväen museoyhdistys ry:n perustama Tampereen kokoelmahalli Oy rakennuttaa 2 228 neliömetrin laajuisen kokoelmahallin Postimuseon, Työväenmuseo Werstaan ja myös Tampereen kaupungin museokokoelmia varten. Museoiden kansallisesti merkittävät kokoelmat saavat näin pysyvän asianmukaisen säilytystilan.

Postimuseon ja Työväenmuseo Werstaan yhteinen kokoelmahalli tiivistää kahden aktiivisesti toimivan erikoismuseon yhteistyötä. Hanke turvaa suomalaisten erikoismuseoiden pitkäjänteisen kokoelmatyön ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön Tampereen kaupungin museopalveluiden ja sen kokoelmakeskuksen kanssa.

Upouusi kokoelmahalli valmistuu tämän vuoden aikana Ruskoon, Tampereen museoiden kokoelmakeskuksen viereen. Pohjatyöt tontilla ovat käynnistyneet toukokuun aikana. Hanke on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä merkittävän 940 000 euron avustuksen. Kokoelmahalliin toteutetaan museoesineiden vaatimat säädellyt olosuhteet ja halli toteutetaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti ja energiatehokkaasti. Sen lämmitys ja energiaratkaisuissa tukeudutaan maalämpöön ja aurinkopaneeleihin.

Hankkeen urakoinnista vastaa kangasalalainen Tikirak Oy ja sen pääsuunnittelusta on vastannut Arkkitehti (SAFA) Sami Tuuhea Q´Ark arkkitehdeiltä. Hankkeen rakennuttajakonsulttina toimii Hannu Järvinen A-insinööreiltä.

Hankkeesta antavat lisätietoja: Museonjohtaja, Kimmo Antila, Postimuseo puh. 050 563 9070, kimmo.antila@postimuseo.fi ja Museonjohtaja Kalle Kallio, Työväenmuseo Werstas, puh. 040 716 7520, kalle.kallio@tyovaenmuseo.fi.