Postimuseon entinen johtaja Kimmo Antila on menehtynyt

14.11.2023

Museonjohtaja Kimmo Antila menehtyi syöpään Tampereella 13.11.2023. Hän oli kuollessaan 57-vuotias. Kimmo Antila toimi pitkään Postimuseon johtajana, vuosina 2012–2022. Hän siirtyi Tampereen historiallisten museoiden johtoon museokeskus Vapriikkiin lokakuussa 2022.

Kimmon johdolla Postimuseossa tehtiin iso kehitystyö museon säätiöityessä vuonna 2013 ja muuttaessa Helsingistä Tampereelle vuonna 2014. Postimuseon näyttelyt avattiin Vapriikissa Tampereella syksyllä 2014. Kimmon johdolla rakennettiin museon uusi ekologinen kokoelmahalli, joka otettiin käyttöön vuonna 2019. Kimmon pitkään kehittämä idea ja haave valtakunnallisesta vastuumuseotehtävästä toteutui, kun Postimuseolle ja Tampereen historiallisille museoille myönnettiin tehtävä lokakuussa 2023. Vastuumuseon erityisalana on viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Kimmo tunnettiin kotimaassa erityisesti liikenteen, tekniikan ja viestinnän historian asiantuntijana. Hän oli mukana myös useissa kansainvälisissä museoalan järjestöissä ja luottamustoimiensa kautta Kimmosta tuli yksi kansallisesti ja kansainvälisesti tunnetuimmista ja arvostetuimmista suomalaisista museoalan ammattilaisista. Hänen maailmanlaajuinen kollega- ja ystäväverkostonsa oli häkellyttävän laaja.

Postimuseolla Kimmo muistetaan innokkaana heittäytyjänä, ennakkoluulottomana ja eteenpäin katsovana, myönteisenä uudistajana, jolle kulttuuriperintö ja museoala olivat sydämen asia. Kimmolla oli taito yhdistää monet intohimon kohteensa yhdeksi kokonaisuudeksi, joka ilmeni hankkeina, näyttelyinä, julkaisuina, konsertteina ja tapahtumina. Kimmo muistetaan erityisesti näkemyksellisenä ja laaja-alaisena visionäärinä.

Kimmo innosti postimuseolaisia tarttumaan haasteisiin ja kehittämään museota. Kimmo muistetaan johtajana, joka oli aidosti kiinnostunut työntekijöistä . Jäämme kaipaamaan yhteisiä keskusteluja Kimmon kanssa niin kokouksissa, kahvipöydässä kuin toimiston käytävillä. Hänellä oli kyky nauraa itselleen ja maailmalle, piirre, joka säilyi hänessä aivan elämän loppumetreille saakka.

Postimuseo kunnioittaa pidetyn johtajan ja työtoverin muistoa ja kiittää siitä panoksesta, jonka Kimmo antoi museon kehittämiseksi. Osanottomme Kimmon läheisille ja voimia suruun.

Katso kuvia

Hymyilevä vaaleahiuksinen ja silmälasipäinen mies kauluspaidassa ja puvun takissa. Postimuseon museonjohtaja, toimitusjohtaja 2013-2022 Kimmo Antila.
Mies vanha postinjakajan hattu päässä ja puku päällä. Kimmo Antila 1950-luvun postinjakajan hattu päässään Postimuseon Salaisuuksin suljettu - Kirjeiden Tom of Finland -näyttelyn avajaisissa 7.9.2014.
Mies vanha postinjakajan hattu päässä ja puku päällä.