Postimuseo hakee projektityöntekijää digitoimaan ja dokumentoimaan suomalaista demoskeneä

04.03.2024

Etsimme projektityöntekijää Demoskene talteen -hankkeeseen Postimuseolle. Hankkeessa digitoidaan ja dokumentoidaan suomalaista demokulttuuria sekä lisätään aineiston saavutettavuutta. Projektityöntekijän työsuhde on määräaikainen 13.05.–17.11.2024.

Demoskene talteen -hankkeessa edistetään aktiivista vuoropuhelua suomalaisten demoharrastajien parissa osallistumalla demotapahtumiin ja seuraamalla demontekoa kokonaisvaltaisena prosessina. Samalla edistetään museokokoelmien ja demoskenen tunnettavuutta sekä kulttuuriperintöaineiston saatavuutta ja saavutettavuutta digitoinnin sekä digitaalisten alustojen kautta.

Hankkeen päätoteuttajina ovat Postimuseo ja Tampereen historiallisten museoiden Suomen pelimuseo ja Mediamuseo Rupriikki. Hanke on saanut avustusta Opetus- ja kulttuuriministeriön Erityisavustus digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuuden ja säilyttämisen tukemiseen, yhteisiin palveluihin yleisille kirjastoille sekä aineettoman kulttuuriperinnön digitointiin -rahoituksesta.

Projektityöntekijänä vastaat suomalaisen demoskene-aineiston digitoinnista ja demokulttuurin dokumentoinnista. Aineiston pohjalta tuotetaan lyhyt demoskeneä käsittelevä dokumentti, jonka leikkaamisesta ja editoinnista vastaat. Lisäksi luetteloit käsittelemäsi aineistot ja julkaiset ne Finna- ja Europeana-palveluissa. Vastaat myös projektin loppuraportoinnista. Museoiden henkilökunta tukee sinua työtehtävissä soveltuvin osin.

Projektityöntekijän tehtäviä:

• Hankkeen käynnistäminen ja koordinointi
  • Kontaktien luominen ja yhteydenpito demoharrastajien kanssa eri kanavissa, mm. suomalaisiin demotapahtumiin osallistumalla
  • Digitoinnin ja dokumentoinnin suunnittelu ja toteutus
  • Aineistojen luettelointi museon kokoelmanhallintajärjestelmään sekä vienti Finnaan ja Europeanaan museon kokoelmahallintajärjestelmän kautta.
  • Demoskene-dokumentin tuotanto, leikkaus ja julkaisu
  • Hankkeen tiedotuksesta ja viestinnästä huolehtiminen
  • Hankkeen loppuraportin laatiminen

Arvostamme joustavia, monitaitoisia ja taustoiltaan erilaisia hakijoita. Digitaalisen kulttuurin tuntemus, tietotekninen osaaminen ja kokemus sisällöntuotannosta luetaan tehtävässä eduksi. Toivomme hakijoilta kokemusta tai koulutustaustaa museoalan kokoelmatehtävistä tai mediatuotannon alalta. Tehtävässä onnistuminen vaatii myös sujuvaa suullista ja kirjallista viestintää sekä vuorovaikutustaitoja.

Tampereella toimiva Postimuseo on yksityinen museo, jonka ylläpidosta vastaa Postimuseosäätiö sr. Postimuseon näyttelyt ovat Suomen suurimmassa museokeskuksessa Vapriikissa. Tarjoamme hienon näköalapaikan muuttuvaan suomalaiseen museokenttään ja palveluiden tuottamiseen ainutlaatuisessa kulttuurihistoriallisessa ympäristössä. Tukenasi on osaava, innostava ja joustava työyhteisö. Postimuseo ja Tampereen historialliset museot (Mediamuseo Rupriikin ja Suomen Pelimuseo) ovat toimineet v. 2024 alusta valtakunnallisena vastuumuseona erikoisalana viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Työaika tehtävässä on 36 h 15 min viikossa. Työtehtävän peruspalkka perustuu yksityisten museoiden työehtosopimuksen 3. vaativuusryhmään, jonka peruspalkka on 2511,19 €/kk. Peruspalkan lisäksi voimme maksaa henkilökohtaista lisää kokemuksen, koulutuksen ja osaamisen mukaan maksimissaan 30 % peruspalkasta. Työnantajan tarjoamia etuja ovat tyky- ja lounasetu ja kattava työterveyshuolto.

Hakemukset tulee toimittaa viimeistään 18.3. osoitteeseen Postimuseo, Häkiläpolku 3, 33100 Tampere tai sähköpostitse osoitteeseen rekrytointi@postimuseo.fi. Pyydämme lähettämään hakemukset yhtenä tiedostona. Kuoreen tai sähköpostiviestin otsikkokenttään merkitään ”Hakemus projektityöntekijä”. Pyydämme liittämään hakemukseen koulutuksen ja työkokemuksen kuvaavan CV:n.

Lisätietoja tehtävästä antaa digitaalisen kulttuuriperinnön asiantuntija Olli Nordling, sähköpostitse olli.nordling@postimuseo.fi tai puhelimitse +358 50 415 1789