Postia & bittejä – Postimuseo ja Tampereen historialliset museot julkaisivat Finna-sivun

19.06.2024

Postimuseo ja Tampereen historialliset museot julkaisivat yhteisen Finna-sivun nimeltään Postia & bittejä. Sivu esittelee Postimuseon ja Tampereen historiallisten museoiden viestintäteemaisia kokoelmia: esineitä, kuvia ja arkistoaineistoja viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän aiheista. Sivu on osa museoiden uutta yhteistä valtakunnallista vastuumuseotehtävää.

Postimuseon kokoelmista löytyy postihistoriallisia asiakirjoja ja karttoja, filateelisia dokumentteja 1500-luvun lopulta nykypäivään ja esineitä leimasimista linja-autoon. Kokoelmissa on myös postikortteja, kaikki Suomessa julkaistut postimerkit ja niiden tuotantoon liittyvää aineistoa sekä filateelisia referenssi- eli esimerkkikokoelmia.

Tampereen historiallisten museoiden kokoelmista on laajasti viestinnän ja pelikulttuurien aihepiirejä. Kokoelmista löytyy esimerkiksi erilaisia pelejä shakista pelilevykkeisiin, radiohistoriallisia esineitä ja kuvia varhaisista tietokoneista toimistoissa.

Poimintoja kokoelmista -osio nostaa esiin erilaisia teemakokonaisuuksia esimerkiksi pelikulttuurista, kirjeviestinnästä, postinkuljetuksesta ja tietokoneiden tulosta työpaikoille.

Yhteiset Luokkahuone-paketit

Postia & Bittejä -sivun kautta löydät oikopolut myös Finnan Luokkahuoneeseen, jonne Postimuseo ja Tampereen historialliset museot ovat koonneet aineistopaketteja. Paketit ovat koulujen opetussuunnitelmaan sopivia oppimateriaaleja, joissa on aineistoa, tehtäväideoita ja syventävää lisätietoa esimerkiksi pelien yhteisöllisyydestä ja etiikasta, viihdepiratismista ja tekijänoikeuksista, kännykkäviestinnän historiasta sekä suomalaisen tiedonvälityksen historiasta ja mediakulttuurista.

Finnassa on julkaistu vasta pieni osa molempien museoiden kokoelmista ja uutta julkaistaan säännöllisesti. Kuvien käyttöehdot on merkitty kuvakohtaisesti. Kuvia käytettäessä on mainittava julkaisija ja kuvaajan nimi, jos se on tiedossa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi Postimuseolle ja Tampereen historiallisille museoille yhdessä valtakunnallisen vastuumuseotehtävän erikoisalana viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä 1.1.2024 alkaen. Vastuumuseokentältä on puuttunut tämän erikoisalan vastuumuseo, joka vastaa erityisesti digitaalisen viestinnän kulttuuriperinnön hoitamisesta. Postimuseo ja Tampereen historialliset museot sijaitsevat museokeskus Vapriikissa Tampereella.

Finna.fi-palvelu kokoaa yhteen museoiden, arkistojen ja kirjastojen kokoelmia. Finna tarjoaa kulttuuriperintöä, mahdollisuuksia oppimiseen ja lähteitä tutkimukseen.

Lisätietoja

Maria Pietilä, tietopalvelupäällikkö, Postimuseo, maria.pietila@postimuseo.fi / 050 546 0124
Mikko Aho, kokoelmapäällikkö, Postimuseo, mikko.aho@postimuseo.fi / 050 325 1569
Teemu Ahola, kokoelmapäällikkö, Tampereen historialliset museot, teemu.ahola@tampere.fi /

Katso kuvia

Posteljooni ojentaa kirjeitä kahdelle naiselle mustavalkoisessa kuvassa. Postiljooni Arvid Rinne jakamassa kirjeitä Hyvinkäällä vuonna 1912.
Nokia Osakeyhtiön tietokoneosasto 1965. Kuva: Pauli Lehtioksa. Tampereen historialliset museot.
Posteljooni ojentaa kirjeitä kahdelle naiselle mustavalkoisessa kuvassa.