Nostalginen vanha Viipuri esittäytyy Terveiset Viipurista -näyttelyssä

22.09.2016

Postimuseon tuottama postikortteja esittelevä Terveiset Viipurista -näyttely on esillä museokeskus Vapriikissa 30.9.–6.11. Näyttely on tehty yhteistyössä Viipurin kulttuurihistoriallisen museokeskuksen kanssa ja se on Suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin puitteissa vuosina 2015–2016 toteutettu hanke. Marraskuusta lähtien Postimuseo tarjoaa näyttelyä maksutta kiertoon kirjastoille ja palvelutaloille Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä.

Postimuseon kokoelmissa on noin 3000 Viipuri-aiheista postikorttia. Terveiset Viipurista -näyttely esittelee postikorttinäkymiä 1900-luvun alun Viipurista. Postikorttien kuvat kertovat kaupungin sekä säilyneistä että myös jo kadonneista rakennuksista ja maisemista. Postimuseon Viipuri-kortit ovat pääasiassa valokuvapostikortteja. Valokuvapostikortti on yksinkertainen ja ytimekäs historiallisen hetken, tilan ja kaupunkikuvan tallentaja.

Postimuseo ja Viipurin kulttuurihistoriallinen museokeskus tutkivat, digitoivat ja tuottivat Postimuseon korttiaineistosta yhteistyössä omat näyttelynsä. Postimuseo sai hankkeelle avustuksen OKM:n taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelman kulttuurifoorumihankkeille suunnatusta osuudesta.

Terveiset Viipurista pienoisnäyttely on esillä museokeskus Vapriikin kokouskäytävällä 30.9.–6.11. Vapriikin osoite on Alaverstaanraitti 5. XVII Suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi järjestetään Tampereella 30.9.–1.10.

Lisätietoja antaa projektipäällikkö Suvi Jalli Postimuseosta puh. 040 5310388, suvi.jalli@postimuseo.fi.