Metso LIVE – Pelle Miljoona Postimuseoon ja Postimuseo Metson musiikkiosastolle

08.10.2018

Kulttuurilaitokset tekevät yhteistyötä punkin merkeissä. Postimuseo vie Tampereen pääkirjasto Metson musiikkiosastolle pienen palan Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyä. Näyttelyyn on koottu uutta materiaalia, jota ei ole esillä Postimuseon näyttelyssä. Näyttely on esillä Metsossa 9.10.–31.10. Vastavuoroisesti Metso LIVE tulee Postimuseoon Vapriikkiin lauantaina 27.10. jolloin vieraaksi saapuu legendaarinen Pelle Miljoona.

Metson näyttelyssä on nähtävänä valikoima punklehtiä omakustantamisen kulta-ajalta, vuosilta 1978–1981 sekä näytteitä hieman myöhemmästä sarjakuvajulkaisujen aallosta. Esillä on myös esimerkkejä kotimaisesta ja kansainvälisestä kirjeenvaihdosta, valokuvia ja rintamerkkejä. Bändeistä pääsee esiin Ratsia. Pihtiputaalta ponnistanut kvartetti on jälleen ajankohtainen, koska sen demokasetti Kloonattu sukupolvi on viimein julkaistu virallisesti LP-levynä.

Punk rantautui Suomeen 1977 ja mullisti monen pojan ja tytön elämän. Siitä alkoi vaihtoehtolehtien ja äänitteiden vyöry, jonka elinvoima on säilynyt tähän päivään saakka. Vilkas kirjeenvaihto oli tärkeä osa alakulttuuria: se yhdisti ihmisiä sekä kuljetti pienlehdet ja levyt kirkonkylästä ja maasta toiseen.

Suurin osa näyttelyn esineistä on Pauli Kallion kokoelmista. Singlet ja Jyrki Siukosen luonnos Lontoon Skidien kansiksi saatiin Jukka Junttilan kokoelmasta ja rintamerkit Joose Berglundin nahkarotsista. Postimies Niilo -patsaat muotoili J. Tilsan mallin mukaan Christian Jütte. Näyttelyn kuraattori Kallio aloitti 1978 Hilse-lehden avustajana ja perusti Suuren Kurpitsan kolme vuotta myöhemmin. Junttila tunnetaan punkin historian erikoismiehenä ja Hiljaisten levyjen johtohahmona. Berglund on puolestaan musiikkialan monitoimija (Stupido Records), joka on julkaissut äskettäin Ratsian ”Kloonatun sukupolven”.

Päänäyttely Pienlehtiä ja punkpostia on esillä Postimuseossa Vapriikissa 4.11.2018 saakka. Metson musiikkiosaston näyttely on avoinna 31.10, saakka.

Päänäyttelyn (Postimuseossa) tapahtumat:

Lauantaina 13.10. klo 15.00 Vapriikin auditoriossa ovat haastateltavina punk-herrat ja niin musiikin kuin pienlehtien uranuurtajat Jyrki Siukonen (mm. Kollaa Kestää) ja Miettinen (mm. Hilse). Haastattelijana on Asko Alanen. Haastattelun jälkeen klo 16.00 esitetään Karanteenista tutun Hate Konttisen laatima dokumentti ”Mitä oli Punk?” (29 min), jossa on haastateltavina suomalaisen punkin eturivin hahmoja.

Lauantaina 27.10. klo 15.00 Metso LIVE tulee Vapriikkiin ja haastateltavana sekä keikalla on legendaarinen Pelle Miljoona. Haastattelijana on kirjastonhoitaja Juhani Koivisto. Tampereen kaupunginkirjasto tuo paikalle myös Liikkuvan kirjaston. Liikkuvasta kirjastosta voi lainata aiheeseen liittyvää aineistoa ja uutuusaineista sekä tutustua kirjaston musiikkipalveluihin.

Sunnuntaina 28.10. Lasten museosunnuntaina klo 14.00 ja 15.30 Punk-koulu Postimuseon työpajassa.

Sunnuntaina 4.11. näyttely on avoinna viimeistä päivää ja luvassa on Markus Henrikssonin opastuksia klo 13,14 ja 15.

Lisätietoja antaa Postimuseon johtaja Kimmo Antila, puh. 050 563 9070, kimmo.antila@postimuseo.fi