Marilyn Monroen legenda elää ensipäivänkuorilla – pienoisnäyttely Postimuseossa

23.08.2018

Postimuseo avaa 28.8. Marilyn Monroen uran kehityksestä ensipäivänkuorien avulla kertovan pienoisnäyttelyn Marilyn & Co. Osa kuorista on ainutlaatuisia, sillä niissä on Marilynin vasta- ja kanssanäyttelijöiden omakätisiä nimikirjoituksia. Marilyn & Co tukee Vapriikin Marilyn – nainen roolien takana -näyttelyä ja se on esillä Vapriikin kokouskäytävällä 14.10.2018 saakka.

Filatelisti Risto Pitkäsen kokoelma valottaa monipuolisesti Marilynin vaiheikkaan uran kehityksen nuoresta Norma Jeanista sivuosien kautta nousevaksi lupaukseksi ja elokuvamaailman legendaariseksi tähdeksi.
Marilyn Monroesta julkaistujen postimerkkien ensipäivänkuorista erityisen roolin saa Yhdysvalloissa vuonna 1995 Marilynin 69-vuotissyntymäpäivän kunniaksi julkaistun 32 centin postimerkin ensipäivänkuori. Siitä on julkaistu lukuisia erilaisia ensipäivänleimoja ja näyttelijöiden sivukuvia.

Kokoelma sisältää runsaasti myös Marilynin tuottajien, ohjaajien, säveltäjien ja käsikirjoittajiin liittyvien postimerkkien ensipäivänkuoria nimikirjoituksineen. Lisäksi esillä on kokonaisuuteen muuten sopivia elokuva-aiheisia ensipäivänkuoria.
Ensipäivänkuori (FDC, First Day Cover) on postimerkin julkaisupäivämäärällä leimattu kuori. Usein postimerkkiä varten on suunniteltu ja painatettu postimerkin aiheeseen sopiva kirjekuori ja ensipäivän postileima. Ensipäivänleima on tavallisesta postileimasta poikkeava ja käytössä vain postimerkin julkaisupäivänä. Ensipäiväkuorien keräily on yksi filatelian alalaji.

Filatelisti Risto Pitkäsen toinen kokoelma Marilyn Monroen elokuvaura postikorteilla on esillä vielä 26.8.2018 saakka Vapriikin kokouskäytävällä. Risto Pitkänen opastaa ja kertoo kokoelmastaan Marilyn & Co sunnuntaina 14.10. klo 12–14.

Marilyn & Co -näyttely Vapriikin kokouskäytävällä 28.8.–14.10.2018.

Lisätietoja antaa Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli puh. 040 5310388, suvi.jalli@postimuseo.fi.
Yhteydet Risto Pitkäseen Postimuseon kautta.

Katso kuvia

Marilyn Monroen 32 centin postimerkki ensipäivänkuorella Universal City 1.7.1995. Lisäksi kuoressa on Lauren Bacallin omakätinen nimikirjoitus.