Esirippu auki! -opaskirja neuvoo museoita yhteisölähtöisessä yleisötyössä

17.11.2022

Postimuseo, Suomen pelimuseo ja Mediamuseo Rupriikki käynnistivät tammikuussa 2022 Esirippu auki! -hankkeen. Tavoitteena oli löytää uudenlaisia tapoja erilaisten yleisöjen ja yhteisöjen osallistamiseen museotyössä. Osana hanketta julkaistiin maksuton yhteisölähtöisen yleisötyön opas museoiden käyttöön. Esirippu auki! Opas yhteisölähtöiseen yleisötyöhön museoissa -julkaisu kuvaa yhteisöllisen työskentelyn ja yhteisölähtöisen museotyöskentelyn toimintaperiaatteita käytännön tasolla ja vaihe vaiheelta.

Esirippu auki! -hankkeessa museot antoivat aineistojaan yhteisöjen käyttöön ja taiteellisen työskentelyn taustamateriaaleiksi. Tuloksena valmistui kolme erilaista esittävän taiteen esitystä, jotka tuottivat yhteisötanssiryhmä Vapaavarsi, taideverstas Wärjäämö ja Wivi Lönnin koulun 8E -musiikkiluokka. Toukokuussa 2022 ne esitettiin yleisölle museokeskus Vapriikissa Tampereella osana Museoiden yön ohjelmaa.

Opas on digitaalinen julkaisu ja se on ladattavissa maksutta osoitteesta https://www.postimuseo.fi/julkaisut/

Esirippu auki! Opas yhteisölähtöiseen yleisötyöhön museoissa esittelee hyviä käytäntöjä, tekemisen tapoja, yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä haasteita sekä muita huomioitavia asioista, joista on apua yhteisöllisen toiminnan suunnittelussa. Vaikka Esirippu auki! -hankkeessa keskityttiin erityisesti esittävän taiteen kehyksessä tapahtuvaan toimintaan, voi ainakin osaa oppaan ohjeista soveltaa myös muunlaisen toiminnan järjestämiseen. Ohjeita soveltamalla yhteisölähtöisen museodraaman tekeminen onnistuu keneltä tahansa museo- ja kulttuurialan toimijalta.

Esirippu auki! -hankkeessa yhteisölähtöisessä työskentelyssä oli vahva pedagoginen ote ja oppimista tapahtui niin yhteisöjen sisällä kuin museoissakin. Projektin edetessä huomattiin myös se, että yhteisölähtöinen, luova ja taiteellinen työskentely sopii erinomaisesti yhteisöjen kanssa toimimiseen. Yhteisöt kokivat, että yhteistyö museon kanssa toi uusia näkökulmia elämään ja antoi toimivan väylän itsensä ilmaisemiseen.

Yhteisöjen taustatoimijoina Esirippu auki! -hankkeeseen osallistuivat Pirkanmaan tanssin keskus, Tampereen taidekasvatus ry, Ahjolan kansalaisopisto, Konkarit – ikäihmisten museopalvelut sekä Tampereen kaupunki. Hankkeessa konsultoitiin myös Työväenmuseo Werstasta. Hanke sai Museoviraston Museoiden innovatiiviset hankkeet -avustusta.

Toivomme, että museo- ja kulttuurialan toimijat tarttuvat oppaaseen ja toivotamme onnea sekä antoisia kokemuksia yhteisölähtöisen toiminnan parissa!

Lisätietoa Esirippu auki! -hankkeesta ja opaskirjasesta antaa Postimuseon digituottaja Olli Nordling, p. +358 504 151 789 tai olli.nordling@postimuseo.fi.