Posti 386 vuotta -tapahtumapäivä

klo 12.00 - 16.00
Vapriikin piha-alue, Postimuseon näyttelyt, Paja, Auditorio.
Sisältyy Vapriikin pääsylipun hintaan. Piha-alueelle vapaa pääsy.
Ihmiset jonottavat postibussille Vapriikin pihalla.

Juhlistamme Postin 386-vuotista historiaa erikoispäivällä Vapriikissa. Luvassa kivaa postiteemaista ohjelmaa kaiken ikäisille!

Tule samalla heittämään jäähyväiset Viestinviejät-näyttelylle, joka on ihastuttanut jo kymmenen vuotta! Näyttely päättyy 15.9.2024.

Vanha, keltainen auto pihassa.

Postin ensimmäinen oikealta ohjattava jakeluauto Tjorven vuodelta 1970.

Hyppää vanhan postibussin kyytiin ja tutustu Postin vanhoihin ja uusiin kulkupeleihin Vapriikin piha-alueella.

Vanhoista ajoneuvoista paikalla on:

• linja-auto Dodge (1983)
  • ensimmäinen oikealta ohjattava jakeluauto Tjorven (1970)
  • pakettiauto Freight Rover (tuttavallisemmin Sherpa, 1984).

Mukana on Postin Lielahden jakelukeskuksen uusinta jakelukalustoa:

• Paxter
  • Kyburz sähkörahtiskootteri ja peräkärry
  • Kyburz maxijakelukärry ja seisonta-ajotaso
  • Helkaman sähköinen jakelupyörä

Postibussiajelu

Postibussi Dodge ajaa tunnin välein noin 15-20 min kestävän ajelun ja kyytiin pääsee seuraavasti:

• Klo 12
  • Klo 13
  • Klo 14
  • Klo 15

Ajelulle on vapaa pääsy.

Kuvauspiste

kello 1213 Kuvauta itsesi vanhassa postipäähineessä. Polaroid-kuva muistoksi 50 ensimmäiselle.
Paikka: Viestinviejät -näyttely, ensimmäinen kerros.

Tyttö ratsastaa postihevosella.

Postihevosen hoitopiste

kello 1215 Ahto-Kustaa -postihevosen hoitopiste. Tule hemmottelemaan Postimuseon iki-ihanaa postiheppaa.
Paikka: Viestinviejät-näyttely, ensimmäinen kerros.

Vertaisihmettelijät

kello 1215 Postimuseon Ystävät ry:n Vertaisihmettelijät tavattavissa ja peluuttamassa lajittelijan nopeustestiä.
Paikka: Viestinviejät-näyttely, ensimmäinen kerros & Monenlaiset postilaiset -näyttelyt, kohtaamispaikka Kupla, toinen kerros

Korttipaja

kello 1215 Paja: Terveiset Postimuseosta kortti. Tule askartelemaan uniikki postikortti vanhoista postimerkeistä.
Paikka: Vapriikin Paja, toinen kerros.

Teemaopastukset

kello 13 ja 15 Näyttelypäällikön nostot -teemaopastus Viestinviejät -näyttelyyn.
Lähtö opastukselle Vapriikin aulasta. Kesto 30 min.

Luento

kello 1415 Luento: Partisaani-isku postiautoon Saariselällä 1943. Historiantutkija, dosentti Ville Jalovaara kertoo kuuluisan Laanilan partisaani-iskun taustoista ja merkityksestä kirjansa pohjalta. Vuonna 1943 tehdyn tuhoisan iskun kohteina olivat piispa Yrjö Wallinmaa ja häntä kuljettanut postiauto. Kesto: 45 min.
Paikka: Vapriikin auditorio, ensimmäinen kerros.

Bussiajelu ja piha-alueen ohjelma on maksutonta. Muu ohjelma sisältyy Vapriikin pääsylipun hintaan.