Luento: Kenttäpostin historia

Luento kertoo kenttäpostijärjestelmien toiminnasta Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Luennoitsija FT, Ilari Taskinen on sotavuosien kirjeenvaihtoon erikoistunut historiantutkija Tampereen yliopistossa.
Euroopan suurvallat perustivat armeijoihinsa 1800-luvulla kenttäpostin. Sen ajatuksena oli motivoida sotilaita antamalla heidän olla yhteydessä läheisiinsä. Maailmansotien aikana kenttäposteista tuli taistelevien armeijoiden olennaisia osia, joiden kautta kulki miljardeja viestejä. Kenttäposti oli keskeinen mielialojen ylläpitäjä mutta myös valvonnan väline.
Luentosarjan teemana yhteydenpito sodan aikana
Postia ja bittejä -näyttelyn kaksiosaisen luentosarjan teemana on yhteydenpito sodan aikana ja kriisitilanteissa. Näyttely johdattaa viestinnän historian äärelle, mutta tarkastelee myös muutosta ja viestinnän kehitystä osana ihmisten välistä yhteydenpitoa.
Ensimmäinen luento käsittelee ihmisten yhteydenpitoa historiassa ja toisen näkökulma on nykyajan viestintä ja ilmiöt.
Saavutettavuus
Museokeskus Vapriikin auditorio ensimmäisessä kerroksessa sisääntulon läheisyydessä. Kulkureitillä on muutama porras. Aulasta löytyy tasohissi. Auditoriossa on induktiosilmukka. Siellä on pyörätuolille paikka.
Tarkemmat saavutettavuustiedot Postimuseon Saavutettavuus-sivulta


