Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Paketoidut unelmat

2. kerros
14 / 10 / 7

Näyttely kertoo kulutuskulttuurimme muutoksesta, etäkaupan kehittymisestä postimyynnistä verkkokauppaan.

Näyttelyssä voi sukeltaa postimyyntiajan nostalgiaan, mutta se nostaa esiin myös nykyajan ilmiöitä, kuten unboxing-videot. Näyttely nostaa kävijöiden pohdittavaksi omia kulutus- ja ostamistottumuksiaan, ja sitä miten kaupan digitalisoituminen vaikuttaa kulutuskulttuuriimme. Digitalisaatio muuttaa viestintä- ja kulutustapojamme.

Nykyaikaisen etäkaupan juuret ovat 1800-luvun puolen välin Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa postimyynti alkoi 1800–1900-lukujen vaihteessa, kun vaasalainen Eino Louhivuori (1897) ja tamperelainen Nikolai Tirkkonen (1903) julkaisevat ensimmäiset postimyyntiluettelonsa. Sodan jälkeen elintason nousun myötä 1950-luvulta alkaen erityisesti Kalle Anttilan postimyyntikuvastot toivat tavarataivaan kotiin myös syrjäseuduille. Muita tunnettuja toimijoita olivat mm. Hobby Hall, Seppälä ja Yves Rocher sekä Fazerin musiikkikerho ja Suuri Suomalainen Kirjakerho.

Postimyynti alkoi muuttua nykyaikaiseksi verkkokaupaksi 1980-luvulla tietotekniikan ja maksutapojen kehityksen myötä. Internet mahdollisti postimyyntiluetteloiden siirtymisen verkkoon ja kaupan voimakkaan kansainvälistymisen. Verkossa suomalaiset verkkokaupat kilpailevat samalla viivalla Amazonin ja kiinalaisjättien kanssa. Verkkokauppa on viime vuodet kasvanut voimakkaasti, minkä myötä kulutuksen ja kuljetuksen vastuullisuuteen liittyvät teemat ovat nousseet keskusteluun.

Postiostaminen ja verkkokauppa -hanke tutkii, dokumentoi, tallentaa ja esittää kulutuskulttuurin kehitystä ja muutosta 1800-luvun puolivälistä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Hankkeen taustalla on Turun yliopiston Porin yksikön kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkimus, joka ilmestyy julkaisuna. Hankkeeseen liittyy myös muistitiedonkeruu ja nykydokumentointi.

Hanke on osa Postimuseon muutosmatkaa kohti valtakunnallista viestinnän vastuumuseota. Muutosmatka kulkee nimellä MuseoX – kohti viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän museota. Lue lisää hankkeistamme.

Katso kuvia

Kuva: Wille Nyyssönen.
Postin Keltaisen Kuljetuksen Marko Hautakoski viemässä pakettia asiakkaalle kotiin vuonna 2000. Kuvaaja Tapio Mustasaari.
Pakettihäkkien liikuttelua Helsingin pääpostitalon pihassa vuonna 1974. Kuvaaja Tapio Mustasaari.
Vanhoja postimyyntiluetteloita. Kuva: Postimuseo.
Box bu Posti. Kuva: Posti Group Oyj
Takaisin ylös