Vastaan kokoelmiemme esineistä ja valokuvista sekä nykydokumentoinnista.
Postimuseossa on meneillään Oma ääni kuuluviin somessa! -mediakasvatushanke, jonka tavoitteena on kohentaa senioreiden ja nuorten medialukutaitoa ja -kriittisyyttä yhteisissä työpajoissa. Yhtenä aiheena ovat romanssihuijaukset. Medialukutaitoihin kuuluu muun muassa kyky erottaa virheellinen tieto uutisvirrasta. Tämä oli yksi syy, miksi hankkeessa tarkensimme katsettamme romanssihuijareihin. Tutustumalla romanssihuijareiden toimintatapoihin mediakriittisyyttä on mahdollista opettaa myös laajemmin, kun huijareiden yhteydenottokirjeitä luetaan […]
Osa 2: Ensimmäisistä leijonamerkeistä värikkäisiin merkkeihin Postimerkkien kehitykseen ovat vaikuttaneet painotekniikan kehitys ja siitä riippuvainen kuvitustyyli. Tässä minisarjan kakkososassa käyn läpi painotekniikan vaikutusta postimerkin kehitykseen ja kerron aikansa merkittävämmästä suunnittelijasta Signe Hammarsten Janssonista. Alussa kuitenkin kuvaan leijonamerkkien merkitystä maamme itsenäistymisen alkuvaiheessa. Suomen Posti on julkaissut vuodesta 1917 lähtien yli 2500 erilaista merkkiä. Jo ennen itsenäistymistä […]