Ajankohtaista ja voimaannuttavaa teatteria Postimuseossa

14.10.2020

Postimuseo tuo teatteriesityksiä Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttelyn yhteyteen. Käsittelyssä on vaikeita ja ajankohtaisia asioita. Ensi viikolla on vuorossa Kirjeitä Kuolemalle ja marraskuussa Kirjeitä rintamalta -esitys.

Kirjeitä kuolemalle -teos on sooloteatteriesitys lapsen sairaalakokemuksista, kuoleman pelosta ja kuolemasta. Esityksessä ääni annetaan näyttelijän esittämälle 10-v. tytölle, joka kirjoittaa kirjeitä keksimälleen Kuolema-hahmolle. Kirjeissään tyttö uskaltaa kysyä nekin kysymykset, jotka muuten juuttuisivat kurkkuun. Esitys on myös visuaalisesti vaikuttava. Esitys sopii lapsille (+5v), aikuisille ja ikäihmisille. Koronan aikana erityisesti lapsille on saattanut nousta esiin kysymykset kuolemasta.
– Esitys ei ole pelottava, vaikka käsitteleekin isoa ja vaikeaa aihetta. Esitys on huolella valmistettu, lapsen näköinen esitys lapsilta lapsille – ja juuri tämän vuoksi sopiva myös aikuisille, kuvailee ohjaaja ja näyttelijä Kati Keskihannu.

Kirjeitä rintamalta -esitys tuo sota-ajan tunnelmat uudestaan koettavaksi. Aidoista kirjeistä ja tositapahtumista sovitettu vahva fyysinen ja äänellinen teos on intensiivinen ja koskettava kuvaus pariskunnan kirjeenvaihdosta sota-ajan Suomessa.

Sota-ajan kirjeet kiinnostavat vuodesta toiseen, ja monella on niitä tallessa. Postimuseo järjestää myös Kirjeklubeja, joissa luetaan ja keskustellaan kirjeistä. Klubille voi tuoda myös omia kirjeitä. Sota-ajan kirjeet ovat teemana Kirjeklubilla pe 20.11. klo 17.

Lisätiedot:

Kirjeitä kuolemalle to 22.10. klo 18.30.

Teatteri Taruma: Kirjeitä rintamalta to 12.11. klo 18.30.

Esityspaikka: museokeskus Vapriikin Valssi-ravintola. Rajoitettu osallistujamäärä. Suosittelemme maskin käyttöä.
Liput: Tiketti

Postimuseo, viestintäsuunnittelija Mirka Ylä-Mattila, mirka.yla-mattila@postimuseo.fi / 041 507 5150