Tietopaketti – Postitalot
Tutustu postin tilojen ja rakennusten historiaan! Tietopaketti perustuu Postin talot ja tilat -verkkonäyttelyyn, joka on nähtävissä täällä.
Tutustu postin tilojen ja rakennusten historiaan! Tietopaketti perustuu Postin talot ja tilat -verkkonäyttelyyn, joka on nähtävissä täällä.
Postitalot ovat olleet kautta aikojen merkittäviä julkisia rakennuksia. Postin taloissa ja tiloissa näkyy postinkäsittelyn teknologian kehittyminen.
Postia on kuljetettu Suomen alueella 1600-luvun alusta alkaen. Ensimmäinen postireitti kulki Tukholmasta Ahvenanmaan kautta Suomen etelärannikkoa pitkin ja päätyi Suomenlahden eteläpuolelle Narvaan. Ensimmäiset postikonttorit perustettiin kaupunkeihin reitin varrelle: Turkuun, Helsinkiin, Porvooseen, Viipuriin ja Käkisalmeen. Postikonttorit sijaitsivat tuolloin postimestareiden omissa asunnoissa.
1700-luvun jälkipuoliskolla ryhdyttiin myöntämään kruunun varoja postikonttorien rakentamiseen. Varsinkin maaseudun uudet – vaikkakin harvalukuiset – postikonttorit rahoitettiin kruunun varoista.
Suomi liitettiin Venäjään 1809, mutta postinkuljetus säilyi suurin piirtein samanlaisena kuin Ruotsin aikana. Venäjän portiksi länteen rakennettiin Ahvenanmaalle C. L. Engelin suunnittelema Eckerön posti- ja tullitalo vuonna 1828. Sen lisäksi valtion omistamia postirakennuksia oli 1800-luvun puolivälissä vain Viipurissa ja Helsingissä. 1860-luvulta alkaen postitoimistoja perustettiin myös maaseudulle sekä tärkeimmille rautatieasemille.
Suomen itsenäistyttyä postilähetysten määrä kolminkertaistui muutamassa vuosikymmenessä. Postitoimipaikkojen määrä kasvoi tasaisesti ja palvelujen saatavuus koko maassa parani. Verkosto laajeni 1960-luvun lopulle asti, kunnes toimipaikkojen määrä kääntyi laskuun. Muutos liittyi 1960- ja 1970-lukujen murrokseen, jonka aikana iso osa ihmisistä muutti maaseudulta suuriin asutuskeskuksiin.
1950-luvun lopulta aina 1980-luvulle rakennettiin valtion virastotaloja, joihin pyrittiin sijoittamaan mahdollisimman moni valtion virasto saman katon alle. Eräs asiakkaille näkyvimmistä postitoimipaikkojen uudistuksista toisen maailmansodan jälkeen oli palveluiden avautuminen, kun konttoreissa palvelutiskit tulivat luukkujen tilalle.
Kuorma-autot ja rekat tulivat postinkuljetuksen välineiksi 1950-luvun lopulla. Maantiekuljetusten merkitystä lisäsi lajittelukeskusjärjestelmän käyttöönotto 1970-luvun alkupuolelta lähtien. Keskitettyjen lajittelukeskusten rakentaminen johti postitoimipaikkojen vähenemiseen. Pasilan lajittelukeskus vihittiin käyttöön vuoden 1979 syksyllä. Se sisälsi aikansa uusinta tekniikkaa.
Pankkipalvelujen päättyminen posteissa 1900-2000-lukujen vaihteessa johti toimipaikkojen määrän supistetamiseen entisestään. Samalla yhä useampi postin toimipaikka muuttui yksityisten yrittäjien hoitamiksi. Omia toimitiloja suljettiin ja posteja alettiin sijoittaa erityisesti kauppojen yhteyteen.