Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Oma ääni kuuluviin somessa!

Nuorille ja senioreille

Oma ääni kuuluviin somessa

Lapsi ja vanhus katsovat tietokonetta.

Kuva: Laura Häkkinen, Postimuseo

”Oma ääni kuuluviin somessa!” -hanke kutsui seniorit ja nuoret työpajoihin Postimuseon kohtaamispaikka Kuplaan Tampereelle ja Museo Merkkiin Helsinkiin keväällä 2024. 

Työpajoissa nuoret opettivat senioreita perustamaan sosiaalisen median tilin. Sen avulla seniori voi kertoa omasta taidostaan tai harrastuksestaan. Näin hän voi opettaa nuoria ja tavoittaa heidät. Pajoissa harjoittelimme myös mediataitoja ja -kriittisyyttä.

Osallistujat pääsivät toimimaan kehittäjinä ja oppimaan kestävyys-, kiertotalous-, digi- ja mediataitoja mielenkiintoisessa pioneerihankkeessa.

Testatut konseptit

Kestävyys- ja Digimentorit

Ensimmäinen testattavista konsepteista on ”Kestävyys- ja Digimentorit” -konsepti, jossa seniorikansalaiset opettavat oppimiaan kestävyys- ja kiertotaloustaitoja nuorille. Nuoret toimivat seniorien digimentoreina ja opastavat heitä yksinkertaisten sosiaalisen median alustojen käyttöön.

AuerVAARA

Toinen testattava konsepti, ”AuerVAARA”, liittyy sosiaalisen median palveluiden kautta leviäviin rakkaushuijauksiin ja groomaukseen. Konseptin sisältö on saanut innoituksen romanssihuijari R. O. Auervaarasta. Hänestä voit lukea lisää esim. Wikipediasta.

Erätauko-keskustelu

Kolmannella kokoontumiskerralla vuorossa on Sitran Erätauko -metodilla tapahtuva keskustelu.

Ihmisiä istuu tuoleilla ringissä.

Erätauko-keskusteluja järjestetään Postimuseon kohtaamispaikka Kuplassa museokeskus Vapriikissa Tampereella. Kuva: Wille Nyyssönen

Mediataitotapahtuma 4.10.

Hanke huipentuu perjantaina 4. lokakuuta 2024 Mentorit, gurut vai hurmaavat huijarit? -mediataitotapahtumaan museokeskus Vapriikissa, Tampereella. Ohjelmassa dis- ja misinformaatio, mediakriittisyys, kestävyysajattelu ja verkkohuijaukset sekä teeman mukaisia esittelypöytiä.

Julkaisu

Loppuvuodesta hankkeesta ilmestyy julkaisu, jossa mm. kuvataan työpajojen sisältöä ja toteutusta. Näin niitä voivat hyödyntää muutkin museot ja tahot omassa mediakasvatustyössään.

 

Hankkeen päätoteuttajina ovat Postimuseo ja Tampereen historiallisten museoiden Suomen Pelimuseo ja Mediamuseo Rupriikki. Pääyhteistyökumppaneina hankkeessa ovat Museo Merkki, Mediakasvatusseura, Tampereen yliopiston mediakasvatuksen oppiaine ja Eläkeliitto sekä kumppaneina Sosped -säätiö (Maria Akatemia, Nettideittiturva) ja Pelastakaa lapset ry.

3 kysymystä hankkeesta

Mediakasvatusseuran artikkeli “3 kysymystä: Postimuseon työpajoissa nuoret ja seniorit käsittelevät romanssihuijauksia ja grooming-ilmiöitä draaman keinoin”. Lue Mediakasvatusseuran sivuilta

Lisätietoja:

Laura Häkkinen
hankekoordinaattori, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja mediakasvattaja (TIO)

Ruskeatukkainen nainen tummanvihreäss puserossa katsoo pois kuvasta.  

laura.hakkinen(at)postimuseo.fi
Puhelin:  050 551 7669
Postimuseo, Häkiläpolku 3, 33100 Tampere

Artikkelikuvassa kohtaamispaikka Kupla, kuva Wille Nyyssönen.

Takaisin ylös