Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Oma ääni kuuluviin somessa!

Nuorille ja senioreille

Oma ääni kuuluviin somessa

Lapsi ja vanhus katsovat tietokonetta.

Kuva: Laura Häkkinen, Postimuseo

”Oma ääni kuuluviin somessa!” -hanke kutsui seniorit ja nuoret työpajoihin Postimuseon kohtaamispaikka Kuplaan Tampereelle ja Museo Merkkiin Helsinkiin keväällä 2024. 

Työpajoissa nuoret opettivat senioreita perustamaan sosiaalisen median tilin. Sen avulla seniori voi kertoa omasta taidostaan tai harrastuksestaan. Näin hän voi opettaa nuoria ja tavoittaa heidät. Pajoissa harjoittelimme myös mediataitoja ja -kriittisyyttä.

Osallistujat pääsivät toimimaan kehittäjinä ja oppimaan kestävyys-, kiertotalous-, digi- ja mediataitoja mielenkiintoisessa pioneerihankkeessa.

Oma ääni kuuluviin somessa  – Opas mediakasvatustyöhön

Hankkeesta on ilmestynyt julkaisu, jossa mm. kuvataan työpajojen sisältöä ja toteutusta. Näin niitä voivat hyödyntää muutkin museot ja tahot omassa mediakasvatustyössään. Oma ääni kuuluviin somessa -julkaisu on toteutettu saavutettavan pdf-tiedoston ohjeistoa noudattaen. Se on kuunneltavissa ruudunlukijaohjelmistoilla.

Oma ääni kuuluviin somessa (pdf)

Julkaisun liitteet ovat pdf-muodossa, jotta niitä voidaan käyttää valmiina koulutusmateriaaleina työpajoissa.

Liite 1 (pdf)
Liite 2 (pdf)

The publication is also available in English. The publication Let your voice be heard on social media – has been produced following the guidelines of the accessible pdf file. It can be listened to using screen reader software.

Let your voice be heard on social media (pdf)

The appendices to the publication are in pdf format so that they can be used as ready-to-use materials for workshops.

Appendix 1 (pdf)
Appendix 2 (pdf)

Testatut konseptit

Kestävyys- ja Digimentorit

Ensimmäinen testattavista konsepteista oli ”Kestävyys- ja Digimentorit” -konsepti, jossa seniorikansalaiset opettivat oppimiaan kestävyys- ja kiertotaloustaitoja nuorille. Nuoret toimivat seniorien digimentoreina ja opastavat heitä yksinkertaisten sosiaalisen median alustojen käyttöön.

AuerVAARA

Toinen testattava konsepti, ”AuerVAARA”, liittyi sosiaalisen median palveluiden kautta leviäviin rakkaushuijauksiin ja groomaukseen. Konseptin sisältö on saanut innoituksen romanssihuijari R. O. Auervaarasta. Hänestä voit lukea lisää esim. Wikipediasta.

Erätauko-keskustelu

Kolmannella kokoontumiskerralla vuorossa oli Sitran Erätauko -metodilla tapahtuva keskustelu.

Ihmisiä istuu tuoleilla ringissä.

Erätauko-keskusteluja järjestettiin Postimuseon kohtaamispaikka Kuplassa museokeskus Vapriikissa Tampereella. Kuva: Wille Nyyssönen

Mediataitotapahtuma 4.10.2024

Hanke huipentui perjantaina 4. lokakuuta 2024 Mentorit, gurut vai hurmaavat huijarit? -mediataitotapahtumaan museokeskus Vapriikissa, Tampereella. Ohjelmassa dis- ja misinformaatio, mediakriittisyys, kestävyysajattelu ja verkkohuijaukset sekä teeman mukaisia esittelypöytiä.

Hankkeen päätoteuttajina olivat Postimuseo ja Tampereen historiallisten museoiden Suomen Pelimuseo ja Mediamuseo Rupriikki. Pääyhteistyökumppaneina hankkeessa olivat Museo Merkki, Mediakasvatusseura, Tampereen yliopiston mediakasvatuksen oppiaine ja Eläkeliitto sekä kumppaneina Sosped -säätiö (Maria Akatemia, Nettideittiturva) ja Pelastakaa lapset ry.

3 kysymystä hankkeesta

Mediakasvatusseuran artikkeli ”3 kysymystä: Postimuseon työpajoissa nuoret ja seniorit käsittelivät romanssihuijauksia ja grooming-ilmiöitä draaman keinoin”. Lue Mediakasvatusseuran sivuilta

Lisätietoja:

Tiia Tiainen
kehittämispäällikkö, Postimuseo, tiia.tiainen(at)postimuseo.fi. Puh. 050 552 8667

 

Artikkelikuvassa kohtaamispaikka Kupla, kuva Wille Nyyssönen.

Takaisin ylös