Viestinviejät

Kuva Viestinviejät-näyttelystä.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuvaaja Juha Valkeajoki.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuvaaja Juha Valkeajoki.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuvaaja Juha Valkeajoki.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuvaaja Juha Valkeajoki.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä.
Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuva Viestinviejät-näyttelystä. Kuvaaja Juha Valkeajoki.
Ahvenanmaan kartta vuodelta 1789
Ahvenanmaan kartta vuodelta 1789 Ahvenanmaan karttaan 1789 on merkitty postireitti Turusta Ahvenanmaan yli Ruotsin Grisslehamniin. Reittiä käytettiin kesäisin ja talvisin, kun kuljetus onnistui joko veneellä tai reellä. Siitä vastasivat ruotuihin jaetut talonpojat. Kelirikkoaikoina postinkuljetus siirtyi Pohjanlahden ympäri kiertäneelle reitille.
 Postiljoonit lähdössä  jakamaan postia Helsingissä 1915.
Postiljoonit lähdössä jakamaan postia Helsingissä 1915. Postin henkilöstömäärä yli kaksinkertaistui vuodesta 1890 vuoteen 1910. Postilaitos oli rautateiden jälkeen valtion toiseksi suurin työnantaja 1910. Postiljoonit ovat lähdössä jakamaan postia Helsingissä 1915.
Postinkuljetusta hevosella ja reellä Haaparannassa 1915.
Postinkuljetusta hevosella ja reellä Haaparannassa 1915. Talvella postinkuljetukseen oli luontevaa käyttää reellä kuljettavia talviteitä ja jäätyneitä vesireittejä. Reellä kulkivat kevyesti suuretkin kuormat. Usein talvisaikaan postikuljetus sujuikin joutuisammin kuin kesäisin. Kuvassa postinkuljetusta hevosella ja reellä Haaparannassa 1915.
Postilähetti lukee omaa kirjettään.
Postilähetti lukee omaa kirjettään. Rintamamiehet saivat kirjeissä tietää perheasioistaan. Jäyhien suomalaisten hellät tunteet kuvastuivat hyvin kirjeistä. Postilähetti lukee omaa kirjettään ennen kuin matka jatkuu Lempaalassa 30.5.1942 (SA-kuva)
Bedford-merkkinen postilinja-auto liikennöi Vaasa-Raippaluoto -reitillä 1950.
Bedford-merkkinen postilinja-auto liikennöi Vaasa-Raippaluoto -reitillä 1950. Bedford-merkkinen postilinja-auto liikennöi Vaasa-Raippaluoto -reitillä 1950. Auto oli kotimainen innovaatio, ensimmäinen veden pinnalla kelluvaksi rakennettu postilinja-auto. Sen reitti kulki mantereelta saareen osittain jäätietä pitkin. Jäiden pettäessä auto pystyi kellumaan noin 20 min.
Pasilan pakettilajittelulinja.
Pasilan pakettilajittelulinja. Lajittelukeskusjärjestelmä jakoi postiliikenteen postinumeroihin perustuviin alueisiin. Lajittelukeskuksista suurin, Helsingin postikeskus Pasila, aloitti toimintansa 1978 ja täydellä teholla 1979. Pasilassa käsiteltiin heti käynnistysvuotena puolet koko maan postiliikenteestä. Kuva Pasilan pakettilajittelulinjalta.
Lehmä postilinja-autossa.
Lehmä postilinja-autossa. Kilpisjärven postinhoitajalle tuotiin lehmä postiautolla Muoniosta 1940-luvulla.
Ruuhka Porin postikonttorissa.
Ruuhka Porin postikonttorissa. Porin postikonttorin rahaliikenneosastolla oli ruuhkaa 5.11.1955.
Joulupostin lajittelua.
Joulupostin lajittelua. Joulupostia esilajitellaan Helsingissä 21.12.1949.
Häkäpönttöauto vuonna 1945.
Häkäpönttöauto vuonna 1945. Häkäpönttöautoon on juuri lisätty pilkkeitä Räyringissä vuonna 1945.
Kesän keskelle vie postiauto
Kesän keskelle vie postiauto Viestinviejät-näyttelyssä on muun muassa filmejä, jotka kertovat nostalgisista postilinja-automatkoista.